Pieni ajattelun hienosäätö tekee sähköautoilusta helppoa
Jututimme NF Fleetin myyntipäällikköä, Ville Tertsusta, sähköautoilusta. Vaikka Ville on työnsä puolesta ollut jo pitkään tekemisissä sähköautojen ja sähköautoilun kanssa, vaihtoi hän oman plug-in-hybridinsä täyssähköautoon vasta pari kuukautta sitten. Siitä huolimatta menevän miehen matkamittariin on kertynyt jo 6000 kilometriä uudella sähköautolla.
‘‘Sähköautoa valittaessa prioriteetteina olivat käyttötarpeet. Pohdin asiaa teknisesti, unohtamatta kuitenkaan omia mieltymyksiäni. Pitkien työmatkojen ja vapaa-ajan reissujen vuoksi oli selvää, että tekniikka on neliveto ja toimintamatkan pitäisi olla riittävä‘‘, kertoo Ville. Vertailun ja pienten kompromissien jälkeen sähköautoksi valikoitui Polestar 2 nelivedolla. Metsästystä ja perhokalastusta harrastavalle miehelle myös muutaman sentin lisä maavarassa oli tärkeä asia.
Villen mielestä sähköautoiluun siirtyessä tärkein asia on omaksua uudenlainen ajattelutapa. Se vaatii pientä hienosäätöä aiempiin autoilutottumuksiin ja erityisesti suunnitelmallisuutta. ‘‘Sähköautolla pitkälle matkalle lähtiessä on tärkeintä, että akku on lähtiessä lähes täysi, ja pysähdyspaikat on mietitty valmiiksi. Laturille ajan yleensä vasta kun akkua on jäljellä noin 10–15 prosenttia, jos muutoin ei tule tarvetta pysähtyä”, kertoo Ville. Pidempää matkaa on siis tärkeää suunnitella hieman etukäteen; mistä matkan varrella löytyy sopivia latauspisteitä ja milloin on hyvä hetki myös kuljettajan kannalta ottaa tauko matkanteossa. Useimpien autojen navigaattori auttaa ja ehdottaa sopivia pysähdyspisteitä matkan varrelta. Ajosuunnitelmassaan Ville huomioi myös sen, että mitä tyhjempi akku on, sitä tehokkaammin ja nopeammin se ottaa latausta vastaan. Kun akku on minimissään, esimerkiksi noin 15 prosentissa ja esilämmitetty, se pystyy ottamaan vastaan täyttä lataustehoa, ja lyhyelläkin pysähdyksellä saa reilusti lisää toimintamatkaa. ‘‘Työreissuni ovat usein välillä Helsinki-Kuopio-Joensuu, ja tyypillinen siirtymä on 300-400 kilometriä. Metsästys- ja kalareissut suuntautuvat usein kotiseudulleni Kainuuseen, jolloin matkaa kertyy helposti 500 kilometriä. Suunnittelen sopivat pysähdyspaikat reissuilleni aina etukäteen, mutta olen huomannut, että rutiinit muodostuvat nopeasti. Tyypillisesti pidemmällä matkalla pysähdyn syömään ja pidän lisäksi tarpeen mukaan yhden tai kaksi noin 10 minuutin lataustaukoa”, sanoo Ville tyytyväisenä. Lisäksi Villen työnantaja NF Fleet tarjoaa Switch-palvelun myös työntekijöilleen, eli sähköautoilija voi lainata polttomoottoriautoa neljäksi viikoksi vuodessa. Tätä Ville arvostaa kovasti, sillä esimerkiksi kalareissut Norjaan on toistaiseksi kätevintä tehdä polttomoottoriautolla.
Varsinaisia yllätyksiä uudelle sähköautoilijalle ei ole vielä tullut. Latauspisteisiin on päässyt jonottamatta ja muutenkin sähköautoilun omaksuminen on ollut helppoa. Aikaisempaan plug-in-hybridiin verrattuna on ollut helpottavaa, kun ei tarvitse koko ajan olla pistoke kädessä työpaikalla tai kotona. Jos viikon aikana ei tule pidempiä matkoja, riittää että lataa kerran tai kaksi toimistolla. Kotilatauslaitetta Villen taloyhtiössä ei ole, mutta arjessa lataus hoituu helposti työpaikalla tai kodin läheisyydessä olevalla julkisella latausasemalla.
Akun esilämmityksen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. ‘‘Kerran ajoin laturille kylmällä kelillä ja unohdin esilämmityksen, jolloin lataustehossa huomaa heti ison eron. Eli lähtiessä navigaattoriin määränpää kohdalleen ja tietokone laskee akulle sopivan esilämmityksen ennen seuraavaa latausta. Lisäksi keliolosuhteet tulee ottaa huomioon, talvella auto luonnollisesti kuluttaa selkeästi enemmän kuin kesällä’’, opastaa Ville lopuksi.