GAC Finland uudisti autopolitiikkansa
Haastattelimme syksyisissä tunnelmissa GAC Finlandin toimitusjohtaja Svante Erikssonia hänen kokemuksestaan hyvin suunnitellun autopolitiikan merkityksestä.
Vuonna 2010 pitkäaikainen satamatoimija John Nurminen myi liiketoimintansa GAC Groupille. Tästä kaupasta syntynyt GAC Finland on osa maailmanlaajuista GAC konsernia, joka toimii yli viidessäkymmenessä maassa ja työllistää pitkälti 7500 ihmistä noin kolmessasadassa toimipisteessä. ”Maailmanlaajuisesti liiketoiminnassa on monenlaisia palveluita, mutta Suomen palveluissa keskitytään varustamopalveluihin eli laivanselvitykseen. Toimialueena ovat kaikki Suomen satamat’’, kuvailee toimitusjohtaja Svante Eriksson GAC Finlandin toimintaa pääkonttorissa Helsingissä. Muut GAC Finlandin konttorit sijaitsevat Kotkassa ja Turussa.
‘‘Laivakäyntejä Suomen satamissa on noin 1200 vuodessa, ja hoidamme päämiehen puolesta laivakäynnit. Tähän sisältyy lastin huolintaan liittyviä asioita, teknillisiä asioita, viranomaisilmoituksia ja myös miehistöön liittyviä asioita’’, jatkaa Svante.
Liikkumiseen satamien ja konttoreiden välillä tarvitaan luonnollisesti autoja, ja tässä kohtaa NF Fleet liittyy mukaan kuvaan. GAC Finland on ollut NF Fleetin asiakas jo yli viisitoista vuotta. Asiakkuus juontaa juurensa jo John Nurmisen ajalle ja vuosien varrella autopolitiikkaa on päivitetty useammankin kerran – viimeksi aivan lähiaikoina. ‘‘Vuosien varrella on opittu tuntemaan toisemme ja mielestäni hyvää ei kannata vaihtaa’’, kertoo Svante varmana.
‘‘GAC Finlandin strategian arvoihin kuuluu yhtenä osana luonnollisesti myös vastuullisuus. Vastuullisuustavoitteita mitataan, seurataan ja raportoidaan kvartaalitasolla. Raportointiin kuuluu yhtenä osana myös yrityksen käytössä olevien autojen päästöt. GAC Finlandin tavoite on olla täysin hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä ja tältä pohjalta yrityksen autopolitiikkaa määriteltiin uudestaan pari kuukautta sitten yhdessä NF Fleetin Susanna Palvasen kanssa’’, kertoo Svante. Autopolitiikan uusimisen yhteydessä päädyttiin tukemaan myös henkilöstön kotilatauslaitteita. Svante on erittäin tyytyväinen NF Fleetiltä saamaansa palveluun ja konsultointiin asiassa. ‘‘NF Fleetin Susanna avasi hyvin eri vaihtoehtoja ja johdatteli meidät yrityksen kannalta järkeviin valintoihin‘‘, sanoo Svante selvästi tyytyväisenä. Selkeänä perävalotakuuna on myös vuosittainen autopolitiikan tarkistuspalaveri ja tarvittaessa autopolitiikkaa voidaan tarkistella useamminkin.
Uudistettu täyssähköinen autopolitiikka on otettu innostuneesti vastaan myös henkilöstön keskuudessa. Osana uutta autopolitiikkaa GAC tukee kotilatauslaitteiden hankintaa. Yrityksen autopolitiikka mahdollistaa sen, että työsuhdeautoilija voi verottajan linjauksen mukaan lisätä kotilatauslaitteen ja perusasennuksen kulut osaksi leasingauton lisävarusteita. Leasingsopimuskauden päättyessä autoilija voi halutessaan lunastaa latauslaitteen omaksi.
‘‘On ollut hienoa tehdä yhteistyötä autopolitiikan luomisessa NF Fleetin kanssa. Nyt uudistettu autopolitiikkamme tukee hyvin yhtiömme strategiaa hiilineutraaliudesta‘‘, toteaa Svante ylpeänä.
Kaipaako teidänkin yrityksenne ammattitaitoista tukea muuttuviin liikkumisen ratkaisuihin? Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää juuri teidän yrityksenne toimintaan sopivista ratkaisuista!