Suomen latausinfra kehittyy huimaa vauhtia
Sähköllä ajaminen alkaa olla Suomessa jo varsin helppoa. Uusia julkisia latauspisteitä nousee tiuhaan tahtiin Suomen latauskartalle, mutta vähintäänkin yhtä nopeasti nousee myös sähköautojen ja ladattavien hybridien määrä katukuvassa. Monille tämä nopea kehitys ja autoilun käyttövoimamurros herättävätkin paljon kysymyksiä. Me NF Fleetillä haluamme olla asiakkaidemme tukena tämän murroksen keskellä. Yhdessä latausratkaisujen yhteistyökumppaneidemme Virran ja Plugitin kanssa konsultoimme mielellämme myös nopeasti kehittyvien latausratkaisujen osalta.
Vuonna 2022 rekisteröidyistämme henkilöautoista ladattavien autojen osuus on huimat 79,1 prosenttia ja tilauskannassa osuus on vieläkin suurempi. Tänä vuonna rekisteröidyistä ladattavista autoista noin kolmannes on täyssähköisiä, mutta yhä enemmän yritykset ovat alkaneet ohjaamaan hankintojaan täyssähköisten suuntaan sekä ympäristösyistä kuin kustannustenkin vuoksi. Sähköautoilussa eniten kysymyksiä herättää yleensä latausasiat, joten koostimme alle hieman lisätietoa aiheesta.
Sähköauton lataaminen tien päällä onnistuu jo varsin helposti
Kysyimme Plugitin myyntipäälliköltä Mika Sandelinilta miten hän näkee Suomen latausinfran tilanteen tällä hetkellä: ”Kaupungeissa ja pidemmässä ajossa pääteiden varsilla sähköautoilu ja latauspisteiden löytäminen on jo todella helppoa. Voit ajaa vaikka Hangosta Utsjoelle, niin latauspisteitä löytyy kyllä todella hyvin. Muutamilla syrjäseuduilla on vielä aukkoja latauspisteiden osalta, mutta näidenkin alueiden tilanne tulee paranemaan pian. Mutta toki sähköautolla ajaminen vaatii enemmän suunnitelmallisuutta verrattuna perinteisellä polttomoottoriautolla ajamiseen”, kertoo Plugitin Mika Sandelin.
Sandelinin mukaan täyssähköautoilu voi olla haasteellista, mikäli koti- tai työpaikkalatausmahdollisuutta ei ole. ”Helpointa tietenkin olisi jos auto voisi latautua kotona tai töissä ollessa. Mutta mikäli lataus on täysin julkisten latauspisteiden varassa, silloin kannattaa tarkistaa jo ennen sähköauton hankkimista mahdolliset latauspisteet omien yleisimpien ajoreittien varrelta ja laskea paljonko latauksiin on mahdollista käyttää aikaa. Pikalatauksessakin aikaa menee noin 0,5-1 tuntia, ja toki välillä saattaa joutua odottelemaan vuoroaan. Lyhyemmässä kaupunkiajossa tämäkin yhtälö voi toimia ihan hyvin, mutta vaatii suunnitelmallisuutta.”
Kotona tai työpaikalla tapahtuva lataaminen on aina edullisempaa. Työsuhdeautoilijalle helpointa olisi, että hänellä olisi kotilatauslaite käytössä. Vapaan autoedun työsuhdeautoilijalle paras vaihtoehto työnantajan tarjoamaan kotilaturiin on niin sanottu älylaturi, jolloin latauslaskut saadaan kätevästi liitettyä NF Fleetin leasinglaskuun. Näin yrityksessä säästetään aikaa matkalaskujen käsittelyltä.
Julkisten latauspisteiden erilaiset laturivaihtoehdot
Peruslaturin eli asiointilaturin teho on maksimissaan 22 kW. Teho riippuu laturin lisäksi myös siitä, millainen kyseisen auton sisäinen latauslaite on. Useimmassa täyssähköautossa sisäinen vaihtovirran latauslaite on noin 11 kW. Sillä akun lataaminen nollasta kestäisi noin 7 tuntia. Jos taas sisäinen latauslaite on 22 kW, niin aika puolittuu. Peruslataus on AC-latausta, joka on akulle lempeämpää kuin pika- ja suurteholaturin DC/HPC-lataus.
Pikalaturilla tarkoitetaan latausasemaa, jonka latausteho on tyypillisesti 50kW. Näin ollen tyypillinen latausaika on reilusta tunnista kahteen, akun koosta riippuen.
Suurteholaturi puolestaan päästään tällä hetkellä jopa noin 350 kW tehoihin joillain latureilla, mutta 150 kW on melko yleinen taso, johon suurin osa suurteholatureista nykyään yltää. Suurteholatureilla akku latautuu 10-80 prosenttiin autosta riippuen noin 25-45 minuutissa. Latausnopeuden kannalta on oleellista onko samassa laturissa myös toinen auto, jolloin teho jakautuu puoliksi.
Muutama asia, joihin on hyvä kiinnittää huomiota sähköautoiluun siirtyessä:
- Kantomatka: Sähköautoa valittaessa kantomatka on työsuhdeautoilijoille oleellinen tekijä. Sen kautta voidaan arvioida, paljonko latauskertoja tarvitaan.
- Auton latausteho: Suurteholaturin latausnopeuden kannalta merkityksellistä on auton akun kyky ottaa latausta vastaan, tällä hetkellä tyypillisesti maksimaalinen vastaanottokyky on 100-200 kW. Autoa valittaessa on hyvä vertailla vaihtoehtojen latausaikoja, jos käyttäjä joutuu lataamaan autoa usein tien päällä.
- Akun esilämmitys ja reittisuunnittelu: Etenkin talviolosuhteissa on tärkeää, että auto osaa esilämmittää akun latausta varten, sillä se vaikuttaa huomattavasti latausnopeuteen. Ennakoiva reittisuunnittelu latauspisteet huomioiden on tärkeä osa sähköautoilua – erityisesti matkan ollessa pidempi.
- Akun lataaminen: Pika- ja suurteholatureilla auton akku suositellaan lataamaan 80 prosenttiin asti. Sen jälkeen lataus hidastuu merkittävästi ja lisäksi se kuormittaa akkua huomattavasti enemmän.
Sähköautoiluun siirtyminen on helppoa NF Fleetin kanssa
NF Fleetin asiakkaana et ole yksin nopeaan sähköistymiseen liittyvien kysymystesi kanssa. Autamme parhaan vaihtoehdon löytämisessä ja kaikissa sähköistyvän autoilun käytännön yksityiskohdissa.
”Meidän tehtävä on olla aina askeleen edellä. Ohjaamme mielellämme kohti ympäristöystävällisempiä valintoja kuitenkin huomioiden sen, että asiakkaidemme liikkumistarpeet ovat yksilöllisiä. Haluamme varmistaa että asiakkaalla on viimeisin tieto ja ymmärrys valintoja tehdessään. Autopolitiikan konsultointi on ollut todella arvostettu palvelu erityisesti tämän nopean murroksen keskellä”, kertoo NF Fleetin myyntipäällikkö Ville Tertsunen.
”Vastuullisuusasioiden lisäksi asiakkaitamme luonnollisesti kiinnostavat autoilun kustannukset. Kustannusten suhteen huomionarvoista on se, että ladattavien autojen jäännösarvot ovat hyvin kilpailukykyisiä perinteisiin käyttövoimiin verrattuna, joten ladattavien autojen kalliimmat hankintahinnat eivät kerro koko totuutta. Vapaan autoedun osalta polttoaineet ovat usein myös merkittävä kuluerä, jolloin täyssähköisiin ajoneuvoihin siirtymisellä voidaan saada päästöleikkausten lisäksi myös kustannussäästöjä. Elinkaarikustannusten hallinnassa autamme asiakasta myös vertailemaan esimerkiksi hankintahintaa sekä auton kokonaisvuokraa, joka on vahvasti sidoksissa jäännösarvoon”, Tertsunen täsmentää.
Electric-palvelumme on helppo tapa siirtyä kohti vähäpäästöisempää yritysautoilua – vaikkapa sitten vähitellen. Kynnystä madaltamaan on luotu myös Switch-lisäpalvelu, joka mahdollistaa täyssähköautoilijalle väliaikaisen polttomoottoriauton käyttöön esimerkiksi pidempää lomareissua varten. Tämä lisäetu on autoilijan käytettävissä maksimissaan neljä viikkoa vuodessa, ilman malli- ja kilometrirajoituksia.
NF Fleetin tiimi on valmiina auttamaan sinua kaikissa autoilun sähköistymiseen liittyvissä kysymyksissäsi. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!