NF Fleetin asiakastyytyväisyystutkimus: 85 prosenttia kokee valinneensa oikein
Uunituoreet asiakastyytyväisyystutkimuksemme tehtiin yhteistyössä Innolinkin kanssa syyskuussa 2023. Tutkimuksissa selvitettiin asiakasyritystemme autopäättäjien sekä yritysautoiljoiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä palveluihimme. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluiden sekä sähköisen kyselyn avulla. Koostimme tähän artikkeliin yhteenvedon tutkimuksissa saamastamme palautteesta ja tuloksista.
Yrityksen autopäättäjien tutkimukseen vastasivat avainasiakkaamme. Palveluidemme kokonaisarvosanaksi saimme 8,0/10, ja tulos on lähes sama kuin vuonna 2022. Olemme tyytyväisiä saamaamme arvosanaan, sillä kuluneen vuoden aikana olemme käyneet läpi muutos- ja kehitysprosesseja palveluidemme tuottamisessa. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Mieluisimpina yhteydenpitokanavina leasingasioissa asiakkaamme pitivät sähköpostia, puhelinta, sekä verkkotapaamisia. Pitkittyneen Teams-jakson vuoksi toiveissa näkyi myös selkeää arvostusta kasvokkain tapaamisille ja sähköiselle portaalille. Jatkossa aiommekin panostaa sekä henkilökohtaisiin tapaamisiin että digitaalisten asiointikanavien kehittämiseen. Lisäpalveluistamme tärkeimpinä pidettiin odotusauto- ja sijaisautopalvelua. Tutkimuksen mukaan asiakkaamme tuntevat meidät luotettavana, joustavana sekä palvelevana toimijana ja näin aiomme toimia jatkossakin.
Viime vuoden tutkimustuloksissa nousi vahvasti esille yritysautoilun kustannusten muodostuminen, niiden ymmärtäminen ja läpinäkyvyys (2022: 7,9/10). Otimme saamamme palautteen tosissamme, ja vuoden 2023 aikana panostimme vahvasti tähän. Saamamme arvosanan 8,4/10 mukaan olemme onnistuneet avaamaan yritysautoilun kustannusten muodostumista läpinäkyvämmäksi viime vuoteen verrattuna. Lisäksi asiakkaamme kokevat, että yritysautoilun kustannuksissa ei ole tullut ikäviä yllätyksiä, ja asioiminen kanssamme on koettu helpoksi ja ammattitaitoiseksi. Myös NF Fleetin kyky tuottaa lisäarvoa asiakkaan liiketoiminnalle nousi kolmen kymmenyksen verran, luvun ollessa 7,7/10. Toimintamme innovatiivisuutta arvostettiin 7,8/10. Tässäkin luvussa oli nousua neljä kymmenystä verrattuna viime vuotiseen tulokseen. Ylpeinä voimme todeta, että 85 prosenttia vastanneista koki yhteistyön kanssamme oikeaksi valinnaksi.
Toisaalta asiakkaiden suuntaan proaktiivisuudessamme on vielä parannettavaa, ja lupaamme kehittää tätä osa-aluetta palveluissamme edelleen. Tutkimuksen mukaan asiakkaamme odottavat meiltä lisää digitaalisia työkaluja asiointipalveluihin, ja niiden kehittäminen onkin strategiamme ytimessä. Käyttövoimien osalta tutkimus osoitti, että täyssähköautojen määrä tulee jatkossakin kasvamaan yrityksissä, ja 53 prosenttia vastaajista on huomioinut tämän myös yrityksen autopolitiikassa.
Työsuhdeautoilijoiden tutkimuksessa saimme palveluidemme kokonaisarvosanaksi upean 9,3/10. Asiakastyytyväisyydessä saavutimme kolmen kymmenyksen parannuksen edellisestä vuodesta, ja olemme kiitollisia ja otettuja tästä arvosanasta. Palvelumme koettiin ennen kaikkea luotettavaksi, helpoksi ja toimivaksi. Paransimme arvosanojamme rengasasioissa, polttoainekorteissa, sopimuksen ajokilometreissä ja huoltoon liittyvissä asioissa. Tavoitettavuudessa arvosanamme laski hieman verrattuna aiempaan, ja olemme jo tehneet työtä sen eteen, että olemme jatkossa helpommin saavutettavissa.
Lisäpalveluiden osalta saimme myös hyviä arvosanoja. Erityisesti sijaisautopalvelu, palveluauto ja My NF Fleet -digitaalinen työkalu paransivat arvosanojaan aiempaan verrattuna. Yleistä yhteistyön sujuvuutta, ammattitaitoa sekä asiantuntemusta arvostettiin korkealle. Tulevaisuuden näkymissä työsuhdeautoilun täyssähköistyminen näkyi myös selkeästi kiinnostuksena seuraavaa autoa harkittaessa.
Kiitämme lämpimästi kaikkia tutkimukseen osallistuneita, ja näiden palautteiden avulla voimme jatkaa palvelumme kehittämistä vastaamaan entistäkin paremmin asiakkaidemme liikkumistarpeisiin. Haluamme jatkossakin tarjota innovatiivisia, vastuullisia ja kustannustehokkaita leasingratkaisuja asiakasyritystemme liiketoimintaan sovitettuna, asiantuntevaa autopolitiikan konsultointia sekä entistäkin parempaa palvelua kaikissa asiointikanavissamme.