Koeajossa
Tässä artikkelisarjassa NF Fleetin toimitusjohtaja Nina Reinilehto käy koeajamassa kiinnostavia uusia automalleja. Tämän kertaiseen koeajoon valikoituivat seuraavat uutuudet: Volvo EX30, Tesla Model 3 ja Hyundai Kona Electric.
Volvo EX30
Volvon uusi täyssähköauto on tervetullut uutuus hinta- ja kokoluokassaan. Koeajoviikolle osuneessa lumimyräkässä Volvon uusi EX30 -malli pääsi näyttämään samantien kyntensä. Nelivetoinen Twin Motor Performance -malli oli lumipyryssä ja paksussa lumessa aito Volvo, ja auton hallittavuus oli kerrassaan erinomainen.
Ajoasento on hyvä, säädöt ja hallintalaitteet loogisia ja helposti löydettävissä. Kaiken tämän lisäksi näyttö on selkeä ja riittävän iso. Myös muotoilunsa puolesta auto miellytti silmääni. Yksityiskohtiin on kiinnitetty kosolti huomiota ja maininnan arvoisia ovat erityisesti ohjauspyörän ja ovenkahvojen muotoilu. Matkustamossa ja tavaratilassa on lisäksi runsaasti koukkuja, pidikkeitä, laatikoita ja taskuja kaikenkokoisten tavaroiden säilytykseen.
Volvo EX30 sopii parhaiten yksin, kaksin tai pienen perheen kanssa liikkuville. Tavaratila on juuri sopivaa kokoa viikonloppumatkalle (318 l). Volvo Cars lupaa autolle 450 km toimintasäteen, joka toki koeajoon osuneessa haastavassa talvikelissä oli paljon alhaisempi.
Teho: Twin Performance Plus malli 315 kW
Kiihtyvyys: 3,6 s (0-100 km/h)
Toimintamatka (WLTP yhdistetty): 450 km
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti: 69 kWh
Latausaika:
Kotilataus (11 kW) 0-100%: n. 7,5 h
Pikalataus 175 kW 10-80%: n. 26 min
Suurteholataus 350 kW (auton max latauksen vastaanotto 150 kW) 10-80%: n. 26 min.
Alkaen hinta: 36 900 € (Vapaa/käyttöetu: 495 € / 435 € )
Koeajon Twin Performance Plus version hinta alkaen: 48 600 € (Vapaa/käyttöetu: 665 € / 605 € )
Tesla Model 3
Tesla Model 3 on totisesti uudistunut! Mikä parasta, 95% uudistuksista on automerkin mukaan toteutettu asiakaspalautetta noudatellen, mikä sopiikin hyvin Teslan ideologiaan.
Uudessa Model 3:ssa on aimo annos Premium-fiilistä. Se on myös hauska ajettava ja edeltäjäänsä huomattavan paljon hiljaisempi, mukavampi ja sulavaliikkeisempi. Vaikka autoja tunnenkin ja olen paljon ajanut, minullakin kesti hetken tottua digitaaliseen vaihteenvalitsimeen ja ohjauspyörään, jossa suuntavilkkujen nuolet ovat sijoitettuina, kun käteni toiseen merkkiin tottuneena hakeutuivat väkisin ohjauspyörän viiksiä etsimään. Loppujen lopuksi tykkäsin uusista ratkaisuista ja hymyilin itselleni. Pidin myös siitä, että Tesla varoittelee kuljettajaa ylinopeudesta ja lähestyvistä esteistä diskreetisti, joten auton tuottama äänimaailma on autoilijan korvaan miellyttävä.
Tesla Model 3 sopii pariskunnalle tai pienelle perheelle. Itse ajoin autolla kaupungissa, mutta voin hyvin kuvitella, että Tesla Model 3 toimii mainiosti myös pitkällä matkalla ja maantiellä.
Teho: Model 3 Long Range malli 208 kW
Kiihtyvyys: 6,1 s (0-100 km/h)
Toimintamatka (WLTP yhdistetty): 513 km
Latausaika:
Kotilataus 11 kW: Enintään 71 km per lataustunti
Pikalataus 175 kW: 282 km 15 minuutissa
Alkaen hinta: 43 990 € (Vapaa/käyttöetu: 595 € / 535 € )
Koeajon Model 3 Long Range version hinta alkaen: 51 990 € (Vapaa/käyttöetu: 715 € / 655 € )
Hyundai Kona Electric
Yksi uutuuksista oli Hyundai Kona Electric, jonka senkin sain kokea lumipyryssä ja oikeassa suomalaisessa talvessa. Ihan parasta!
Kona Electric oli lumessa toimiva, turvallinen ja hyvin hallittavissa olevan oloinen auto. Kun lunta pyrytti vaakasuoraan, arvostin erityisesti ominaisuutta, jonka myötä suuntavilkun vilkkuessa auton kojelaudassa voi tarkastella live-kuvaa viereiseltä kaistalta. Varsin näppärää ja kätevää! Hyundai on muutoinkin ottanut EU:n turvallisuuslainsäädännön varsin vakavasti, ja auto varoittaa kuljettajaansa eri asioista herkällä kädellä. Herkkäkorvainen saa kytkettyä varoitusäänet pois päältä, mutta itse en siinä tällä testiajolla onnistunut.
Hyundai Kona Electic on näppärä ja mukava pieni perheauto, jossa on tavaratilaa kivasti (466l). Hinnaltaan auto on mielestäni aavistuksen kallis, mutta toisaalta esim. koeajoauton 54 000 euron hinta sisältää varusteiden ja auton ominaisuuksien kautta myös vastinetta. Euro NCAP testissä auto sai ”vain” neljä tähteä, mutta maahantuojan mukaan tulos on silti erittäin hyvä ja auto uusimpien turvallisuusvaatimusten mukainen. Turvallisuusvarusteet ja niiden toiminnallisuus ovat maahantuojan mukaan kaiken kaikkiaan Hyundain prioriteettilistalla erittäin korkealla.
Teho: KONA Electric Premium malli 160 kW
Kiihtyvyys: 7,8 s (0-100 km/h)
Toimintamatka (WLTP): 514 – 674 km
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti: 65,4 kWh
Latausaika:
Kotilataus 11 kW 0-100%: n. 5,4 h
Pikalataus 175 kW 10-80%: n. 41 min
Alkaen hinta: 39 990 € (Vapaa/käyttöetu: 535 € / 475 € )
Koeajon KONA Electric Premium version hinta alkaen: 49 990 € (Vapaa/käyttöetu: 685 € / 625 €)