Koeajossa
Tässä artikkelisarjassa NF Fleetin toimitusjohtaja Nina Reinilehto käy koeajamassa kiinnostavia uusia automalleja. Tämän kertaisiin koeajoihin Nina valitsi kaksi sporttista täyssähköautoa.
Volvo C40 Recharge Launch Edition
Oli ilo tutustua uuteen Volvo C40 Recharge Twin versioon. Tämä täyssähköinen crossover tarjosi runsaan kattauksen lisävarusteita ja autosta löytyi oikeastaan kaikki, mitä ajon aikana tarvitsin. Volvon ratissa tunsin olevani hyvissä käsissä ja olin aidosti yllättynyt siitä kuinka paljon autosta pidin.
Auton muotoilu, jämäkkä ohjaus sekä sporttisuuden ja mukavuuden tasapaino tekivät minuun suuren vaikutuksen, kuten myös kerrassaan loistava 360-kamera. Ajoon lähtemiseen toi ylellisen fiiliksen Volvo C40:n aito avaimettomuus; liikkeelle lähtiessä ei tarvitse muuta kuin istua autoon ja ajaa. Joulukuussa myyntiin tullut MY24 malli on parantunut niin lataustehon vastaanoton kuin toimintamatkan osalta. Hieno ajokokemus!
Teho: 408 hv
Kiihtyvyys: 4,7 s (0-100 km/h)
Toimintamatka (WLTP): 505 km
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti: 78 kW
Latausaika:
Kotilataus (11 kW) 10-100%: n. 8 h
Pikalataus 50 kW 10-80%: n. tunti
Suurteholataus 350 kW (auton max latauksen vastaanotto 200kW) 10-80%: n. 30 min.
Alkaen hinta: 53 400 € (Vapaa/käyttöetu: 710 € / 635 € )
Koeajon Twin versio hinta alkaen: 61 450 € (Vapaa/käyttöetu: 820 € / 745 € )
Ford Mustang Mach-e GT
Ihastuin todella paljon ikonisen Ford Mustangin sähköiseen versioon koeajossa. Odotukset olivat korkealla jo matkaan lähtiessä, mutta ne ylittyivät moninkertaisesti tämän hurmaavan täyssähköauton ratissa. Vaikutuksen tekivät erityisesti selkeät hallintalaitteet, erinomainen ohjaus sekä kauneus ja voima samassa paketissa. ”It’s not just a car, it’s a Mustang” -slogan piti siis lupauksensa.
Ajelin autolla tällä kertaa pelkästään pääkaupunkiseudulla, joten pidemmän matkan ajosta ei karttunut kokemusta. Tilaa autossa on myös mukavasti; sukset mahtuivat muitta mutkitta kyytiin ja pääsin ladullekin.
Tämä koeajamani GT-versio on melko hintava, mutta sähköisestä Mustang-valikoimasta löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja monenlaiseen työsuhdeautoiluun. Mustangissa todella on sitä jotakin, ja mallin sähköistämisessä Ford on onnistunut erinomaisesti!
Teho: 487 hv
Kiihtyvyys: 3,7 s (0-100 km/h)
Toimintamatka (WLTP): 490 km
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti: 91 kW
Latausaika:
AC 11 kW 10-100%: n. 8h
DC 50 kW 10-80%: n. 1,5h
DC 350 kW (auton max latauksen vastaanotto 150 kW) 10-80%: n. 40 min.
GT-malli alkaen hinta: 82 590 € (vapaa/käyttöetu: 1110 € / 1035 €)
Perusmalli alkaen: 60 590 € (vapaa/käyttöetu: 800 € / 725 €)