Neljättä kuukautta NF Fleetin ratissa ollut uusi toimitusjohtaja Mysi Rousku kertoo mietteitään syksyn näkymistä.

IT-alalta softatalo Futuniosta ohjaimiin hypännyt Mysi Rousku on reilussa kolmessa kuukaudessa ehtinyt ottaa hyvän tuntuman NF Fleetin ohjaukseen. Taustakokemusta on tullut hankittua muun muassa UPS:lta, Eduhousesta ja Alten Finlandista. Erilaisissa johtotehtävissä työskennellyt sekä markkinoinnin, asiakaspalvelun ja myynnin prosesseja vetänyt Mysi tuo NF Fleetille tuoretta ja uudenlaista kokemusta. ”Punainen lanka urallani on ollut se, että kaikissa työtehtävissäni olen ollut vahvasti tekemisissä asiakasrajapinnan kanssa, positiosta riippumatta”, kuvailee Mysi. NF Fleetillä päivittäinen työ sisältää normaalien toimitusjohtajan tehtävien lisäksi koordinointia sekä yhteistyötä Nordean, Ayvensin ja koko pohjoismaisen NF Fleetin välillä.

Kuluneiden vuosien aikana organisaatiossa on ollut paljon muutoksia. ”Tulin tilanteeseen, jossa laajat organisointi ja ERP-muutokset olivat osittain vielä käynnissä ja siihen nähden olemme saaneet asiat rullaamaan hyvin arjessa. Olemme jatkaneet muutosmatkaa ja sen myötä ravistelleet sisäisesti tekemisen kulttuuria ja lähteneet muuttamaan vanhoja toimintatapojamme. Nyt kun isoista muutoksista aiheutunut jonotilanne on lähtenyt tasaantumaan, pyrimme laittamaan asiakkaan takaisin toiminnan keskiöön ja keskitymme vahvemmin laatuun. Tulemme panostamaan tähän vahvasti jo loppuvuonna 2024, mutta lisää hankkeita tulee käynnistymään myös vuonna 2025. Pyrkimyksenä on tuottaa uudella kulmalla sekä asenteella parempaa ja suoraviivaisempaa kokonaispalvelua. Tätä kautta saamme tehoja olennaiseen toimintamme ytimeen – eli pystymme palvelemaan asiakkaitamme paremmin”, sanoo Mysi.

Emoyhtiömme ALD Automotiven brändinimi muuttui Ayvensiksi 2.9. aiemmin tapahtuneiden yrityskauppojen myötä, kun ALD Automotive ja LeasePlan yhdistyivät. Tämä ei tuonut muutoksia NF Fleetin toimintaan, mutta nyt olemme yhdessä Ayvensin kanssa suurempi ja vahvempi toimija globaalisti. Ayvens toimii maailmanlaajuisesti 42 maassa. Yhtiön tavoitteena on sujuvampi arki, ja sen keskiössä on kokonaispalvelun parantaminen. Käynnissä on kehitysprosesseja, joissa hiotaan palvelua ja liikkumisen sujuvuutta yhteistyössä Nordean ja Ayvensin kanssa.

”Menossa oleva vuosi on ollut haastava koko autoalalle, toimijasta riippumatta. Luvuilla mitattuna automarkkina on samanlaisessa tilanteessa kuin 90-luvun laman aikana. Näen tulevaisuuden siitä huolimatta valoisana. Meillä on keinot ja halu kehittyä, ja uskon, että liikkumisratkaisujen uusi aalto on tulossa — ja sille on kysyntää. Organisaatiomme on valmiina tähän uuteen aaltoon”, Mysi kuvailee luottavaisena.

”Tilanne on odottava niin kuluttajien kuin yritystenkin näkökulmasta. Investointeja pidätellään, mutta pato on hiljalleen murtumassa. Korkotilanne ja inflaatio ovat menossa parempaan suuntaan, ja uskon, että ensi vuosi tulee olemaan kasvun vuosi, vaikkakin vielä maltillinen sellainen. Myös EU:n regulaatio ohjaa liikkumista sähköautoilun suuntaan. NF Fleetin autokannasta lähes 18 prosenttia on sähköisiä autoja (BEV + PHEV) ja teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että tämä osuus tulee kasvamaan. Olemme laadukas ja osaava toimija – arvoihimme on kirjattu myös vastuullisuus ja kestävä kehitys. Jos jotain voin luvata niin se on, että tulemme jatkossakin helpottamaan asiakkaidemme liikkumisen arkea – kestävästi”.

”Millä autolla ajan? Itseasiassa olen vasta miettimässä seuraavaa autoani, valinta on ollut yllättävän haastava. Omaan valintaani vaikuttaa suurena design-fanina auton muotoilu, mutta tietenkin myös turvallisuus ja ajettavuus. Auton täytyy olla myös optimaalinen kaupunkiajoon, kompakti ja ilman muuta sähköinen – teemme mitä puhumme”, kertoo Mysi lopuksi.

Ari Parkkonen.

Kolmiosaisen artikkelisarjamme viimeisessä osassa hyppäämme sähköautoilun asiantuntijan Ari Parkkosen kyytiin ja puntaroimme hänen opastuksellaan sähköautoilun faktoja ja myyttejä. Ari on tehnyt mittavan uran autoilun ja liikenteen turvallisuuden parissa yrityksensä Excelsior Liikenneturvallisuus ajokoulutusten kautta. Sähköautoilua Arilla on takana jo yli 200 000 kilometriä. Arin missio on saada meidät kaikki turvallisesti perille.

Autoilijoiden kolme profiilia

”Ensimmäiseen ja suurimpaan ryhmään autoilijoita kuuluu keskiverto Suomalainen autoilija, jonka mediaani ajomatka on 50 kilometriä päivässä sisältäen kauppareissut. Kun huomioimme tämän hetkisen julkisen latausverkoston määrän, niin mielestäni koko toimintamatkakeskustelu on höpinää tyhjästä. Käytännössä keskiverto suomalainen sähköautoilija pystyy hoitamaan päivittäiset ajonsa lataamatta autoansa läheskään joka päivä”, analysoi Ari tyynesti. Tähän ryhmään kuuluvat voivat hyvin pärjätä julkisilla latauspisteillä.

Toiseen ryhmään kuuluvat niin sanotut pendelöijät, jotka ajavat kotipaikkakunnaltaan muualle töihin päivittäin ja takaisin. Tämän ryhmän lataustarpeita helpottavat työpaikka- ja kotilaturit.

Kolmas ryhmä ajaa jopa viisinkertaisen määrän verrattuna edellisiin. Tällöin liikutaan jo laajalti maakunnissa toimenkuvan tai vapaa-ajan harrastusten takia – ja julkiset latauspisteet ovat tarpeen. Tälle ryhmälle toimintamatkalla eli Rangella, ja latausverkoston tiheydellä on eniten merkitystä.

Rangeen vaikuttavat asiat

Suomen oloissa yksi merkittävä tekninen varuste autoissa on akun esilämmitystoiminto. Tämä alkaa nykyään olla onneksi jo lähes kaikissa autoissa vakiovaruste. Esilämmittämällä akut saadaan optimaaliseen tilaan ottamaan latausta vastaan pika- tai suurteholatausasemilla. Uskon, että henkilöautojen akkujen koossa on tultu jo ääripäähän. Mitä isompi akku, sitä enemmän massaa ja kulutusta. Nopea lataus on matkan joutumisen kannalta toimintamatkaa oleellisempi.

”Omien ajotapojen muuttaminen on yksi merkittävä seikka, kun puhutaan toimintamatkasta. Helsinki–Ylläs-välimatka ei edelleenkään onnistu millään sähköautolla pysähtymättä välillä lataamaan. Eikä tätä matkaa ole järkevää suorittaa polttomoottoriautollakaan ilman pysähdyksiä. Väittäisin, että riippumatta ajoneuvosta, tauon tarve tulee ihmiselle aikaisemmin kuin ajoneuvolle”, naurahtaa Ari. Kuljettajan vireystila, verenkierto ja muut fyysiset seikat vaikuttavat suoraan ajamisen turvallisuuteen. Pitkällä matkalla on syytä pitää kahden tunnin välein tauko turvallisuuden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Näillä tauoilla on helppoa ladata auto ja huoltaa myös kuljettaja, sanailee Ari. Ohessa on tiivistettynä rangeen vaikuttavia asioita.

Asioita joihin kuljettaja voi vaikuttaa:

  • Autonvalinta ostovaiheessa
  • Ajotapa; tasainen nopeus
  • Ilmastoinnin säädöt, esilämmitys/jäähdytys
  • Reitinvalinta
  • Kuormaaminen, turha kuorma pois etenkin katolta
  • Rengaspaineet: Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, niin rengaspaine putoaa 0,1 baria
  • Maltillinen nopeus: Pieni nopeuden alentaminen vähentää merkittävästi ilmanvastusta

Asioita joihin kuljettaja ei voi vaikuttaa:

  • Säätila
  • Ulkolämpötila: Kylmä ilma on raskaampaa, joten auto vaatii enemmän energiaa työntäessään sitä sivuun
  • Tuuli: Ainoastaan suoraan takaa tuleva tuuli on edullista
  • Tienpinta

Ajoreitin suunnittelu:
Ajoreitin suunnittelun tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Hyvin suunnitellulla reitillä lataukset sujuvat parin tunnin välein ja nopeasti, koska näin ei tarvitse ladata paljoa kerralla. Reittiä valitessa kannattaa miettiä ekologisia vaihtoehtoja. Onko esimerkiksi moottoritie aina paras valinta, vai pääseekö perille jotain muuta reittiä samassa ajassa vähemmillä kilometreillä? ”Omalla kokemuksella voin kertoa, että jos lähden kotoani Vihdistä ajamaan Rovaniemelle, niin matkalla on kolme stoppia ja latausta. Lyhyimmät, noin 15-20 minuutin latauspysähdykset menevät mukavasti kahvikupin äärellä, ja lounaan ajan pidän hieman pidemmän lataustauon. Perillä olen vielä työpäivän puitteissa – mielestäni melko vaivattomasti ja helposti”, kertoo Ari.

”Juhannus, joulu, pääsiäinen – jos mahdollista, suunnittele matkasi ruuhkahuippujen ulkopuolelle. Tällä tavalla ei tarvitse miettiä, onko latureilla ja teillä ruuhkaa. Jos on pakko lähteä ruuhkahuippuihin liikenteeseen, on syytä varata matka-aikaan lisää pelivaraa.”

Latausverkosto

Suhteessa sähköautojen määrään meillä on Suomessa todella hyvä latausverkosto verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan.

Suomen pääteillä pitäisi olla vuoteen 2026 mennessä latausasemia 60 kilometrin välein. Tämä vaatimus täyttyy jo nyt lähes kokonaan. Suurimmat puutteet latausverkostossa löytyvät Ylä-Lapista ja Länsi- sekä Itä-Suomessa on vielä muutama katvealue.

Teknologiateollisuuden tuoreen tilannekatsauksen mukaan Q2/2024 suurteholaturien, eli yli 150 kWh, määrä on kasvanut vuodessa 1 360 kappaleella, luvun ollessa nyt 3 228 kappaletta. Nousua on 71 prosenttia verrattuna Q2/2023 lukuihin. Peruslatauspisteitä Suomesta löytyy 10 433 kappaletta, näissäkin kasvua oli 24 prosenttia vuoden aikana. Julkisten peruslatauspisteiden (≤22 kW) määrässä tapahtui merkittävä pyrähdys vuoden toisella neljänneksellä. Kasvuun on osaltaan vaikuttanut laki, joka velvoittaa ei-asuinkäytössä olevien rakennusten yli kahdenkymmenen auton pysäköintipaikoille asentamaan latauspisteitä vuoden 2024 loppuun mennessä.

Täyssähköautojen ja suuritehoisten latauspisteiden suhdeluku (30) on täyssähköautokannan vahvasta kasvusta huolimatta säilynyt erittäin hyvällä tasolla. Latauspisteistä noin 70 prosenttia mahdollistaa vähintään 150 kW:n lataustehon. ”Jos nyt vertaan näitä lukuja aikaan jolloin itse aloitin täyssähköautoilun – eli tammikuussa 2021 – luvut olivat varsin erilaiset. Suomessa oli noin 11 000 sähköautoa ja 36 suuritehoista latauspistettä. Voi sanoa, että kehitys on ollut nopeaa. Tuolloin suhdeluku lataukselle oli noin 300. Silloin matkaa piti oikeasti suunnitella, jos ajatteli käyvänsä Jyväskylän pohjoispuolella”, hymähtää Ari.

Lyhyesti latausetiikasta

Älä ylilataa. Lataa vain sen verran kuin tarvitset; näin muidenkin lataus nopeutuu. Latauspaikka ei ole pysäköintipaikka, eli siirrä auto heti latauksen jälkeen. Lataa tarvittavat maksu- ja lataussovellukset ennen matkaa, ei latausasemalla.

”Tässäkin asiassa tärkeintä on muistaa normaalit hyvät käytöstavat ja kohteliaisuus kanssa-autoilijoita kohtaan. Jos huomaat, että joku on ensimmäistä kertaa lataamassa, niin tarjoa ihmeessä apua, jos hän tarvitsee. Tästä jää kaikille varmasti hyvä mieli pitkäksi aikaa eteenpäin”, toteaa Ari lopuksi.

Lähteet: Energiateollisuus ja Traficom

Ayvens

Emoyhtiömme ALD Automotive on 2.9.2024 alkaen Ayvens. Ayvens syntyi kun Societe Generale -konserniin kuuluva emoyhtiö ALD Automotive osti leasingyhtiö LeasePlanin. Suomessa ALD Automotive jatkaa aputoiminimellä Ayvens osana Ayvens Groupia. Konsernin toiminimi Axus Finland Oy ei muutu ja NF Fleet Oy kuuluu jatkossakin konserniin Ayvensin lisäksi. NF Fleetin toiminta jatkuu entisellään.

Voit lukea Ayvens-brändimuutoksesta lisää täältä.

Ari Parkkonen.

Kolmiosaisessa artikkelisarjassa hyppäämme sähköautoilun asiantuntijan Ari Parkkosen kyytiin ja puntaroimme hänen opastuksellaan sähköautoilun faktoja ja myyttejä. Ari on tehnyt mittavan uran autoilun ja liikenteen turvallisuuden parissa yrityksensä Excelsior Liikenneturvallisuus ajokoulutusten kautta. Sähköautoilua Arilla on takana jo yli 200 000 kilometriä. Arin missio on saada meidät kaikki turvallisesti perille. Tässä toisessa artikkelissa käsittelemme sähköautoiluun liittyvää vastuullisuutta ympäristön kannalta.

Ilmaston lämpeneminen

‘‘Ilmaston lämpeneminen on fakta’’, sanoo Ari tyynesti heti aluksi. Copernicus-ilmastopalvelun mukaan kesäkuu 2024 oli kahdestoista kuukausi, jolloin maapallon keskilämpötila oli vähintään 1,5 astetta korkeampi kuin esiteollisena aikana vuosina 1850–1900. ‘‘Copernicuksen asiantuntijan Carlo Buontempon mukaan uusia lämpöennätyksiä tullaan näkemään lähiviikkoina ja -kuukausina lisää. Pariisin ilmastosopimuksessa vuonna 2015 sovittiin, että 1,5 astetta on raja ilmaston lämpenemiselle. Ikävä kyllä tämä raja ohitettiin jo vuoden 2023 helmikuussa’’, toteaa Ari.

‘‘Pelastuuko maailma sitten sähköautoilulla? No ei tietenkään. Mutta totuus on, että sähköautoilu on noin 3–4 kertaa energiatehokkaampaa kuin polttomoottoriautoilu’’, toteaa Ari. Suomi on ihanteellinen maa sähköautoiluun monestakin syystä: olemme sähkön suhteen lähes omavaraisia, sähkömme on 94-prosenttisesti hiilivapaata ja moneen muuhun Euroopan maahan verrattuna sähkömme on halpaa. Kotimainen sähkö ei lopu kesken, vaikka sähköautomäärät kasvavat. Arvion mukaan vuonna 2030 Suomen liikenteen osuus sähkönkulutuksesta tulee olemaan noin 4 prosenttia. Tämän lisäksi monet älykkäät latausratkaisut voidaan ajastaa lataamaan sähköä silloin, kun kulutuspiikki ei ole suurimmillaan, esimerkiksi aamuyön tunteina tai kun pörssisähkö on halvimmillaan.

Suomen ilmastopolitiikan keskeinen pilari on kansallinen ilmastolaki, joka sisältää päästövähennystavoitteet vuosille 2030, 2040 ja 2050. Euroopan unionin ilmasto- ja energialainsäädännön velvoitteet ja poliittiset päätökset sitovat myös Suomea. EU on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. Lisäksi EU:n tavoitteena on olla ensimmäinen ilmastoneutraali maanosa vuoteen 2050 mennessä.

’’Mielestäni maailma ei ole vielä menetetty, jos vain haluamme ajatella toisin: yksittäisten yritysten ja yksittäisten henkilöiden pienet teot kasvavat vaikutukseltaan suuriksi, kun kaikki ovat mukana’’, sanoo Ari.

Autopolitiikka

”Kokemukseni mukaan on olemassa yhtä monta autopolitiikkaa kuin on yritystäkin.”
Vuonna 2023 kotimaan liikenteen CO2-päästöt laskivat 3,9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tieliikenteen päästöt laskivat niin ikään 3,9 prosenttia. Tieliikenteen osuus Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöistä on noin 95 prosenttia ja kaikista Suomen tuottamista päästöistä ilman maankäyttösektoria noin 23 prosenttia.

‘‘Nämä luvut mielessä voi miettiä, että jos yrityksen pääasiallinen tai olennainen tulonlähde sisältää ajamista ja liikennöintiä, on sen helppoa vähentää sekä päästöjä että kuluja siirtymällä sähköautoiluun’’, tuumii Ari. Ammattimaisessa kaupunkiliikenteessä sähköistyminen on jo osittain tapahtunutkin, ja raskaamman liikenteen osalta siirtyminen on alkanut. ‘‘Yleensä mielellään ollaan vastakkain käyttövoimien valinnoissa, mutta todellisuudessa erilaisia käyttövoimia tullaan näkemään vielä jonkin aikaa. Kaikille ei sovi sähköinen liikkuminen, ja tällä tarkoitan esimerkiksi pitkän matkan raskasta liikennettä’’, sanailee Ari.

”Valtion verotuet sekä kattavat latausmahdollisuudet ovat omiaan kannustamaan siirtymistä sähköautoiluun sekä vihreään autopolitiikkaan. Jolleivät nämä asiat vielä vakuuta, niin kannattaa laittaa autoilun kustannukset Exceliin ja hämmästyä, miten paljon huokeampaa ja huolettomampaa sähköautoilu on”, naurahtaa Ari. Yksin näiden asioiden kanssa ei tarvitse tuskailla, sillä NF Fleetistä löytyy helposti ammattilaisten apua yrityksen autopolitiikan suunnitteluun.

Akkumineraalit ja kierrätettävyys

”Suhteettoman paljon puhutaan akkumineraalien riittävyydestä, mutta näkisin että ongelma on enemmänkin siinä, ehditäänkö akkutehtaita ja kaivoksia perustaa riittävän nopeasti vastaamaan kasvavaan kysyntään ja tarpeeseen. Lisäksi EU:n alueella on vuonna 2027 tulossa pakolliseksi niin sanottu Akkupassi”, muistuttaa Ari.

”Akkupassin avulla kaivosten ja akkutehtaiden toimintaa pyritään saamaan läpinäkyväksi. Käytännössä esimerkiksi auton sisäoveen sijoitettu QR-koodi kertoo mineraalien alkuperän, mineraalijakauman ja paljonko akussa on kierrätettyä materiaalia – eli akun hiilijalanjäljen. Lisäksi kuluttajan kannalta olennaista on akun SOH eli State of Health -tila, suomeksi akun terveystila tai kyky ottaa vastaan latausta.”

‘‘Kierrätyksen suhteen uskon, että lähivuosina tehdään isoja harppauksia. Koska sähköautojen akkuja ei ole vielä suuria määriä kierrätysvaiheessa on kierrätykseen erikoistunut ala vasta kasvamassa. Kuparia, kobolttia ja nikkeliä kierrätetään jo tehokkaasti. Lithiumin kierrätys on jo alkanut ja tulee varmasti kehittymään lähitulevaisuudessa‘‘.

Akkujen kysynnän arvioidaan 14-kertaistuvan vuodesta 2018 vuoteen 2030. Euroopan Unionin akkuasetus tuli voimaan vuonna 2023. Raaka-aineketjun kestävyyttä vahvistetaan nostamalla akkujen ja paristojen keräystavoitteita. Lisäksi kerättyjen akkujen talteenotolle ja kierrätettyjen materiaalien käytölle uusien akkujen valmistuksessa asetetaan erillisiä vaatimuksia. Kierrätettyjen materiaalien käyttöosuusvelvoite on 8 vuotta asetuksen voimaantulosta. Koboltille 16 prosenttia, lyijylle 85 prosenttia ja litiumille ja nikkelille 6 prosenttia. Vuoden 2027 lopussa on kerätyistä akuista ja paristoista otettava talteen 90 prosenttia akkujen koboltista, kuparista, lyijystä ja nikkelistä ja 50 prosenttia litiumista.

’’Lopuksi voisin kertoa vanhan tarinan miehestä, joka heittää laineen tuoman meritähden takaisin mereen. Ohikulkija kyseenalaistaa miehen toiminnan ja ihmettelee, onko tuossa mitään järkeä, kun seuraava laine heittää meritähtiä lisää rannalle. Mies vastaa, että on sillä tuolle kyseiselle meritähdelle merkitystä‘‘.

Lähteet: ECMWF, IEA, Energiateollisuus ja Traficom

Onko yrityksesi miettimässä sähköiseen yritysautoiluun siirtymistä? Helppo ja huoleton Autoleasing tarjoaa erinomaisen ratkaisun eri kokoisten yritysten entistäkin sähköisempään ja vastuullisempaan autoiluun.

Säästä aikaa, kustannuksia sekä luontoa

Autoleasing on yhä useammin vastuullisen suunnannäyttäjäyrityksen valinta. Yrityksen on mahdollista säästää monella tasolla, kun pääoma vapautetaan autokannasta muihin liiketoiminnan tarpeisiin ja autojen omistamisen riskit sekä rasitteet ovat poissa päiväjärjestyksestä. Leasingauton lisäksi lähes kaikki autoilun kulut huolloista renkaisiin ja katsastuksiin on sisällytetty kiinteään kuukausihintaan, jolloin kaikki yritysautoilun kulut ovat helposti ennakoitavissa – ja päättäjien aikaa säästyy autoasioiden hoitamisesta liiketoiminnan kehittämiseen.

Autoleasing-palvelun avulla yrityksen on myös helppoa siirtyä sähköiseen ja entistä vastuullisempaan yritysautoiluun. Lisäpalveluna Autoleasingiin liitettävä Electric-latauspalvelu johdattaa vaivattomasti kohti ympäristöystävällistä ja sähköistä yritysautoilua. Konsultoimme juuri sinun yrityksesi liiketoimintaan sopivien sähköisten autojen sekä latausratkaisujen valinnoissa. Lisäksi latauskulujen hallinnointi ja raportointi voidaan liittää vaivattomasti kuukausittaiseen leasinglaskutukseen. Autoleasingin Electric-latauspalveluasiakkailla on käytössään kattava latausverkosto ympäri Suomen. Autoleasing tarjoaa myös matalan kynnyksen vaihtoehdon tutustua täyssähköautoiluun niille, jotka vielä tässä teknologian kehitysvaiheessa puntaroivat, riittääkö täyssähköautojen kantama ja tehot oman yrityksen liikkumisen tarpeisiin. Asiantuntijamme auttavatkin mielellään löytämään juuri sinun yrityksesi yksilöllisiin tarpeisiin sopivat käyttövoimat ja leasingratkaisut.

Vastuullista ja yrityksen arvojen mukaista yritysautoilua

Tiimimme auttaa sinua sovittamaan yrityksesi liikkumisratkaisut tukemaan liiketoiminnan arvoja. Räätälöimme ympäristöystävälliset, taloudelliset ja toimivat leasingkokonaisuudet tarpeiden ja tavoitteiden mukaan – yrityksesi kokoon sovitettuna. Monipuoliset Autoleasingin lisäpalvelut täydentävät arjen autoilun sujuvuutta ja keskittämällä palveluita on mahdollista saada merkittäviä taloudellisia etuja. Voit tutustua leasingautoesimerkkeihin sivuillamme.

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Ari Parkkonen.

Kolmiosaisessa artikkelisarjassa hyppäämme sähköautoilun asiantuntijan Ari Parkkosen kyytiin ja puntaroimme hänen opastuksellaan sähköautoilun faktoja ja myyttejä. Ari on tehnyt mittavan uran autoilun ja liikenteen turvallisuuden parissa yrityksensä Excelsior Liikenneturvallisuus ajokoulutusten kautta. Sähköautoilua Arilla on takana jo yli 200 000 kilometriä. Arin missio on saada meidät kaikki turvallisesti perille. Tässä ensimmäisessä artikkelissa käsittelemme sähköautojen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä.

Äänettömyys

Yksi sähköauton mukanaan tuoma ominaisuus on äänettömyys liikkumisessa. Varsinkin liikuttaessa alueilla, joissa ajetaan hitaasti, kuten parkkipaikoilla, kaduilla, kyläteillä ja piha-alueilla, on liikkumisen ääni lähes olematonta ja muodostuu lähinnä renkaiden tuottamasta äänestä. Tämä saattaa ajoittain muodostua turvallisuusriskiksi.

Siksi heinäkuusta 2021 alkaen EU:ssa on edellytetty varoitusääntä kaikissa ensirekisteröidyissä sähkö- ja hybridikäyttöisissä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoissa. AVAS-järjestelmäksi kutsuttu lisäominaisuus autoissa eli Acoustic Vehicle Alert System tuottaa alle 20 km/h vauhdissa huminan tai hyrinän kaltaista ääntä. AVAS-järjestelmän hyrinän tulee vastata äänitasoltaan polttomoottoriauton ääntä. Suuremmissa nopeuksissa ohi ajavaa sähköautoa on jo vaikeampi erottaa vakiomallisesta polttomoottoriautosta, koska rengasmelu, joka molemmissa on yksi suurimmista äänen tuottajista, on samankaltainen. ”Vanhemmissa sähköautomalleissa AVAS-järjestelmän on saanut kytkettyä pois väliaikaisesti, mutta syyskuun 2023 jälkeen tätä mahdollisuutta ei enää ole ollut – ja se on mielestäni hyvä turvallisuutta lisäävä asia”, toteaa Ari.

Mikään varoääni ei kuitenkaan poista autonkuljettajan vastuuta havainnoida ympäristöä. ”Oma kokemukseni on, että lähtökohtaisesti jalankulkija ei kuule ja havainnoi parkkialueella takaapäin lähestyvää sähköautoa. On siis parasta varautua siihen, että sinua ei huomata, joten varovaisuus on valttia tässäkin. Korostaisin tässä kohtaa myös jalankulkijan vastuuta sekä itsestään että kanssakulkijoistaan. Liikenne ja ajoneuvot muuttuvat, autokuskeja on erilaisia ja jalankulkijoiden lisäksi liikenteessä on myös polkupyöräilijöitä sekä sähköpotkulautailijoita. Kaiken kaikkiaan turvallisuus on yhteispeliä”, muistuttaa Ari.

Jarrutusmatka

”Kumotaan tässä nyt heti aluksi yksi myytti: sähköauton jarrutusmatka ei ole pidempi kuin hybridin tai polttomoottoriauton”, toteaa Ari. Työssään Ari tekee paljon liukkaan kelin ajokoulutuksia ja tietää kokemuksesta, mitä puhuu. ”Fysiikan lakien mukaan massa ei vaikuta hidastuvuuteen. Painavampi auto ei mene pidemmälle, jos vain jarruteho riittää. Sekä sähköautoissa että muissakin uusissa autoissa jarrut ovat yleensä tuntuvasti ylimitoitetut.”

Suurinta roolia jarrutusmatkan pituudessa näyttelevät yleisimmin nopeus, renkaiden kunto, kuljettajan reaktionopeus ja jarrutustapa. ”Kun nopeudesta otetaan vartti pois, niin jarrutusmatka lähes puolittuu”, sanoo Ari. Hyväkuntoiset ja vallitsevaan vuodenaikaan oikein valitut renkaat luonnollisesti lyhentävät jarrutusmatkaa. Massa vaikuttaa renkaiden kulumiseen, mutta henkilökohtaisesti Ari ei ole huomannut sähköauton renkaiden kulumisessa eroja polttomoottorilla varustettuun autoon.

Sähköinen voimalinja ja ajonvakautusjärjestelmät tekevät Arin mielestä sähköauton pidon hallinnan paremmaksi kuin polttomoottoriautoissa. Akkujen vuoksi alempana sijaitsevalla painopisteellä on tähän myös merkittävä vaikutus. Rekuperaatiossa eli moottorijarrutuksessa auto ottaa paitsi tehokkaasti energiaa talteen, myös jarruttaa vauhtia samalla. Joissain sähköautoissa rekuperaatio voi olla hyvinkin voimakasta ja näin ollen tehokas keino hidastaa vauhtia, mutta ei kuitenkaan poista jarrutuksen tarvetta, kun tilanne on päällä. Hätätilanteessa voimakkaasta rekuperaatiosta voi olla etua, sillä kun jalka on noussut kaasulta pois hakemaan jarrupoljinta, on rekuperaation vuoksi itse jarrutus jo alkanut.

Kiihtyvyys

Arin mielestä kiihtyvyys voi olla riskitekijä, mutta yleensä tämä liittyy koeajotilanteisiin ja auton omistajan ensimmäisiin ajokuukausiin. ”Karkeasti sanottuna suuri osa kaupan olevista sähköautoista voi kiihtyä 0–100 kilometriin tunnissa 3–4 sekunnissa ja osa vielä tätäkin nopeammin. Käytännössä, jos vertaamme näitä tehoja polttomoottoriautoihin, täytyy olla melkoisen tehokas sporttimallin auto saavuttaakseen nämä lukemat polttomoottorilla. Aloittelevalle sähköautoilijalle voi tulla ylilyöntejä ’formula-tyyppisen’ kiihtyvyyden ja auton hallinnassa”, toteaa Ari.

Työssään Ari kohtaa ja kouluttaa isojen yrityksien uusia sähköautoilijoita, ja noin 70 prosenttia valmennettavista on todennut ajotavan muuttuneen sähköauton myötä rauhallisemmaksi. Tähän Ari näkee selkeän syyn – toimintamatkan eli rangen optimoimisen. ”Kiihtyvyys voi olla myös turvatekijä ohitustilanteissa, ainakin silloin kun ei aleta jatkuvasti ajamaan riskirajoilla eli haeta kroonisesti niitä ahtaita ohituspaikkoja. Muistutan kuitenkin, että turvallisen ohituksen voi tehdä niin litraisella bensakoneella kuin tehokkaalla sähköautollakin. Kyse on oikean ohituspaikan valinnasta”, sanoo Ari.

Kosketusnäyttö

Kosketusnäyttö ja sen toiminnan logiikka on eri sähköautoissa hyvin erilainen. ”Kosketusnäyttö itsessään on hyvä asia ja asetusten valintaa helpottava, mutta ajon aikana tarvittavat toiminnot olisi hyvä olla erillisten hallintanappien takana. Näytön turha näplääminen ajon aikana vie huomiota pois liikenteestä”, kuvailee Ari. Looginen puheohjaus on eräs ratkaisu asialle silloin, kun käyttöliittymä on hyvä. Valitettavasti valtaosa puheohjausnäytöistä on susia jo syntyessään Arin mielestä. Markkinoilta löytyy myös autoja, joissa puheohjaus toimii intuitiivisesti. Osalla kuljettajista tuntuu myös olevan kynnys ottaa puheohjausominaisuus haltuun.

EU:ssa on jo päätetty standardista sähköauton fyysisille kytkimille. Tammikuussa 2026 voimaan tulevan uuden luokitusjärjestelmän mukaan valmistajat eivät voi saavuttaa korkeimpia turvallisuusluokituksia EURO NCAP -testissä, jos ne eivät tarjoa fyysisiä kytkimiä tietyille toiminnoille, kuten vilkut, hätävilkut, torven soittaminen, tuulilasinpyyhkimien käyttö ja eCall SOS -toiminnon aktivointi. ”Jos itse olisin päättäjän asemassa asian suhteen, olisi lista fyysisistä kytkimistä hieman pidempi”, tuumailee Ari.

Paloriskit ja lataamisen turvallisuus – suko-lataus

”Sähköautopalot ovat suhteellisen harvinaisia, mutta saavat paljon palstatilaa tapahtuessaan. Suhteutettuna autokantaan polttomoottoriauto palaa sähköautoa useammin. Kyseessä voi olla osin myös tilastoharha, sillä sähköautokanta koostuu melko uudesta kalustosta verrattuna polttomoottoriautoihin. Sähköauton paloriski on suurempi auton ollessa latauksessa kuin ajossa”, tietää Ari.

”Lataaminen ammattilaisen asentamista erillisistä kotilatureista ja kodin ulkopuolisista latausasemista on turvallista, mutta jatkuva lataus kotona tai mökillä tavallisesta pistorasiasta eli suko-pistorasiasta lisää paloriskiä. Tällöin palon pääasiallisena kohteena ei olekaan oma auto vaan koti. Tästä ei nyt tarvitse välittömästi huolestua, mutta jotain asian vakavuudesta kertoo, että vuonna 2022 Norja päätti kieltää suko- ja voimavirtarasioista lataamisen”, tietää Ari.

”Ongelma suko-latauksessa on, että rasioita ja sinne sähköä tuovia johtoja ei ole suunniteltu ja tehty kestämään jatkuvaa pitkäaikaista 16 ampeerin kuormitusta. Sähköauton lataus suko-rasiasta voi kestää tuntikausia tai jopa pari vuorokautta. Ulkoiset suko-rasiat myös kuluvat jatkuvassa käytössä ja ovat alttiita sään vaihteluille – kipinöintivaara kasvaa.”

”Sähköautojen mukana tuleva latauskaapeli onneksi tunnistaa pistorasian ylikuumenemisen ja keskeyttää latauksen, jos kuumenemista tapahtuu. Monesti näkee, että latauskaapelin ja pistorasian väliin on laitettu jokin lisälaite: jatko-osa, kellokytkin tai energiamittari. Väliin asennettavat lisälaitteet valitettavasti estävät ylikuumenemisen tunnistuksen.”

”Hyvä sääntö tällaiseen kotilataukseen on seuraava: Kokeile kädellä pistorasiaa kun lataus on ollut tunnin päällä. Rasia on varmasti lämmin, mutta jos se on kuuma, on syytä lopettaa lataus. Lämmitystolpasta lataaminen on suhteellisen turvallista, sillä mahdollinen ylikuumeneminen ei leviä sieltä asuinrakennukseen – toisin kuin esimerkiksi seinässä olevista pistokkeista.”

”Turvallisuutta lisäävä tekijä on yleisesti auton mukana tuleva alkuperäinen latauskaapeli, joka on rajoitettu kahdeksan ampeerin lataukseen. Automallista riippuen latauksen vastaanoton tehoa voidaan säätää alemmaksi, jopa kuuteen ampeeriin kosketusnäytöltä. Kehottaisin miettimään sähköautoa hankkiessa kotilatausaseman asentamista”, neuvoo Ari.

Turvallisesti perille

”Olemme liikenteessä yksilöinä, mutta yhdessä. Jokaisella on hieman erilainen agenda, kyvyt ja päämäärä. Meitä yhdistää tavoite päästä jonnekin – turvallisesti. Sujuva yhteispeli liikenteessä vaatii ripauksen ajotaitoa, kupillisen verran taktiikkatajua ja kulhollisen hyviä käytöstapoja. Jos muistamme nämä, olemme kaikki turvallisesti perillä”, toteaa Ari lopuksi.

Hyvin suunnitellun autopolitiikan avulla on mahdollisuus huomattaviin kustannussäästöihin. Kun autopolitiikka sovitetaan lisäksi tukemaan yrityksen arvoja ja vastuullisuustavoitteita, voidaan vaikuttaa kustannusten lisäksi myös ympäristöön, työhyvinvointiin sekä yrityksen imagoon. Vastuullinen ja ympäristöystävällinen autopolitiikka on useilla toimialoilla jopa kilpailuetu. Hyvin suunniteltu autopolitiikka vapauttaa lisäksi aikaa varsinaiseen liiketoimintaan; kun yrityksen autoiluun liittyvät asiat on suunniteltu ja kirjattu, on kaikilla yritysautoilun osapuolilla selkeä ”käsikirja”, joka määrittää tarjolla olevat vaihtoehdot sekä yhteiset pelisäännöt.

Autopolitiikkaa suunniteltaessa on syytä ottaa huomioon monia erilaisia asioita alkaen henkilöstöstä sekä heidän päivittäisistä liikkumistarpeistaan, yrityksen arvoista, tavoitteista, rahoitusmuodoista ja tiukentuvista päästönormeista.

Autopolitiikalla voidaan vaikuttaa myös työntekijöiden kokemukseen autoedun merkityksestä luontoisetuna. Sopivalla autopolitiikalla varmistetaan, että työntekijöille on saatavilla heitä kiinnostavat ja turvalliset automallit. Vastuullisella ja hyvin suunnitellulla autopolitiikalla pystytään pitämään huolta työntekijöiden turvallisuudesta ja tarjoamaan heille paras mahdollinen tapa hoitaa arjen liikkumistarpeet – sekä työmatkoilla että vapaa-ajalla.

Vastuullinen yritys ottaa autoilussa huomioon valtion ja elinkeinoelämän yhdessä laatimat Green Deal -sopimukset. Autoalan Green Deal -sopimuksen tavoitteena on vähentää ensirekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä vähintään neljä prosenttia vuodessa ja lisätä korkeille biopolttoaineosuuksille soveltuvien autojen osuutta erityisesti raskaassa kalustossa. Sopimuksella halutaan edistää muiden vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen yleistymistä.

Muutos vastuullisempaan autoiluun lähtee miettimällä työsuhdeautojen päästö- ja hankintarajat. Työsuhdeautoilijoita voidaan kannustaa valitsemaan työsuhdeautokseen vähäpäästöisempi auto esimerkiksi tukemalla kotilatauslaitteen hankintaa ja/tai julkisia latausratkaisuja. Latauslaitteiden tukemisella on myös vaikutusta yritysautoilun kokonaiskustannuksiin, sillä ladattavien hybridien osalta säästöt polttoainekustannuksissa sekä ympäristöhyödyt saavutetaan vain lataamalla autoa säännöllisesti. Täyssähköautojen osalta kotilatauslaite helpottaa arkea ja säästää latauskustannuksissa.

Vastuullinen ja huolella laadittu autopolitiikka mahdollistaa työntekijälle vähäpäästöisen auton valinnan ja samalla se helpottaa yrityksen budjetointia, kulurakennetta sekä vastuullisuus- ja päästötavoitteiden asettamista. Vähäpäästöiset autot vahvistavat myös yrityksen vastuullista imagoa. Hyvin suunniteltu autopolitiikka helpottaa myös työntekijöiden autovalintaa, kun yritys on autopolitiikassaan määrittänyt valittavissa olevat automerkit ja mallit valmiiksi.

Yrityksen autopolitiikka on syytä laatia kirjallisena heti alusta asti. Näin saadaan selkeä ohjeistus yrityksen vastuulliselle liikkumiselle. Autopolitiikkaan on tärkeää kirjata kaikki sovitut asiat ja tavoitteet, unohtamatta latausratkaisuja ja niiden mahdollista tukemista. NF Fleetin Electric-latauspalvelu on helppo ja huoleton vaihtoehto latausratkaisuja mietittäessä. Autopolitiikkaa laadittaessa kannattaa kuitenkin muistaa, että tekninen kehitys kulkee huimaa vauhtia. Vastuullinen yritys tarkasteleekin autopolitiikkaansa noin vuoden välein. Tuolloin puntaroidaan ovatko yrityksen autopolitiikkaan määritellyt rajat edelleen ajan tasalla ja realistiset, vai olisiko joitakin kohtia tarpeen päivittää.

Jos kaipaat apua yrityksesi autopolitiikan suunnittelussa, päivityksessä tai ylläpidossa, NF Fleetin tiimi auttaa sinua mielellään. Asiantuntijoiltamme saat aina parhaat vinkit ja tuoretta tietoa alan uutuuksista sekä kehityksen suunnasta. Ota yhteyttä NF Fleetin asiakaspalveluun.

Mysi Rousku, NF Fleetin toimitusjohtaja.

Mysi Rousku on nimitetty NF Fleetin uudeksi toimitusjohtajaksi 10.6.2024 alkaen. Mysi tulee meille Futuniolta, jossa hän on työskennellyt Director, Continuous Services & Saas -roolissa. Mysillä on kokemusta monipuolisesti erilaisilta aloilta muun muassa myynnin johtamisesta, asiakaspalvelusta ja prosessikehityksestä.

Päävastuualueet uudessa tehtävässä tulevat olemaan NF Fleetin myyntistrategia sekä kehitysvastuu, NF Fleetin myyntitiimin johtaminen sekä Nordean ja NF Fleetin strateginen yhteistyö ja sen kehittäminen.

”Olen Helsingistä kotoisin oleva myynnin johdon ammattilainen. Myynnilliset tehtävät ja asiakastyö ovat minulla verissä. Olen toiminut myyntityössä 15-vuotiaasta lähtien. Työt aloitin aikanaan MARA-puolelta ja myöhemmin kauppakorkeaopintojen myötä siirryin “siistien sisätöiden” pariin rakentamaan uraani. Myynnin lisäksi olen vetänyt erilaisia ja eri kokoisia myyntitiimejä, kehittänyt myynnin-, asiakaspalvelun- ja markkinoinnin prosesseja sekä toiminut johtoryhmätehtävissä. Tämän lisäksi olen työskennellyt eri kokoisissa organisaatioissa erilaisilla aloilla, muun muassa IT:n, LaaS:in ja logistiikan parissa. Koen, että monipuolisuuteni ja laaja perspektiivini ovat suurimpia vahvuuksiani”, Mysi Rousku sanoo.

Toivotamme Mysin tervetulleksi ja uskomme, että hän tuo osaamisellaan ja energisyydellään uutta potkua ja näkökulmaa NF Fleetin myyntiin ja yhteistyöhön Nordean kanssa.

Monelle työsuhdeautoilijalle saattaa kesän alussa olla ajankohtaista miettiä uutta autoa. Mikäpä onkaan sen mukavampaa kuin lähteä uudella autolla lomille. Uuden auton hankintaprosessi kannattaa aloittaa tutustumalla huolella oman yrityksen autopolitiikkaan ja auto-ohjeisiin. On myös hyvä kartoittaa eri autovaihtoehtoja ja miettiä tarkkaan minkälaiseen käyttöön auto tulee. Keräsimme tähän artikkeliin muutamia vinkkejä aiheesta.

Mihin käyttöön auto tulee: Mieti mihin tarkoitukseen autoa pääasiassa käytetään. Onko kyseessä lyhyet työmatkat ja kaupassa käynti, vai tehdäänkö sillä myös pidempiä ajoja esimerkiksi kesämökille, pidemmille työmatkoille tai jopa ulkomaille.

Mitä kuljetat autolla: Mitä kaikkea autoosi pitää mahtua? Montako henkilöä autolla pitää kuljettaa, muista että lemmikit vievät tilaa myös. Harrastusvälineet ja matkatavarat vaativat nekin oman tilansa. Pitkillä matkoilla tilava auto on mukava, mutta jos ajat enimmäkseen kodin ja työpaikan välillä, voi pienempi auto olla ketterämpi valinta. Kun olet päässyt näistä tarpeista selvyyteen, voitkin jo alkaa miettiä käyttövoimaa.

Käyttövoima: Sähköllä liikut edullisesti ja ympäristöystävällisesti. Monissa yrityksissä suositaan sähköistä autoilua, ja valtio on jatkanut täyssähköautojen verokannustetta. Voit lukea verokannusteesta lisää tästä. Latauspaikkoja on Suomessa jo kattavasti saatavilla ja latausverkosto laajenee koko ajan. Lisäksi sähkö on tulevaisuuden käyttövoima. Jos matkat ovat pitkiä, tai suuntautuvat haastavampiin paikkoihin, kannattaa käyttövoima harkita huolella, erityisesti silloin jos pitää kuljettaa isompaa kuormaa tai vaikkapa vetää peräkärryä tai asuntovaunua. Valinta on sinun, mutta varmista aina työsuhdeautoilijana työnantajayrityksesi autopolitiikka ennen uuden auton hankintaa. Monessa yrityksessä on linjattu työsuhdeautoista ympäristöystävällisiä valintoja.

Mallin valinta: Nettiä selailemalla on helppoa löytää testejä, artikkeleita, ajokokemuksia ja tietoja saatavilla olevista automalleista. Sivuiltamme löydät leasingesimerkkejä suosituista henkilö- sekä pakettiautoista. Älä kuitenkaan jätä kaikkea netin varaan, vaan käy koeajamassa sinua kiinnostavat mallit. Vain ajamalla voit tietää miten auto käyttäytyy ja sopiiko se sinun tarpeisiin. Testaa ainakin penkkejä ja hallintalaitteita; näetkö autosta mukavasti ulos? Onko takana istuville riittävästi tilaa, ja miten mahdolliset matkatavarat mahtuvat kyseiseen malliin? Turha kiire pois. Koeajoissa menee aina oma aikansa, mutta kannattaa muistaa, että valitun auton kanssa olet mahdollisesti päivittäin tekemisissä useamman vuoden.

Varusteet: Kun malli on selvillä, alkaa mietintä lisävarustelusta. Useisiin automalleihin saa lisävarusteena kaikenlaista mukavaa ja matkantekoa helpottavaa laitetta sekä sisustuksellisia ratkaisuja. Penkin päälliset ja materiaalit, vanteet, auton väri, lisärenkaat ja niin edelleen. Lista on lähes loputon. Mieti tässäkin, mitä tarvitset ja mistä pidät. Sähköautoilijan kannattaa ainakin latauksen kannalta arvioida kotilaturin tarvetta, jos julkisiin latauspisteisiin on matkaa tai työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta. Paljon matkustava taas saattaa arvostaa sisustuksellisia lähtökohtia: Auto voi monelle olla liikkumisen lisäksi myös työpaikka ja konttori pitkillä reissuilla. Tarkista työnantajayrityksesi autopolitiikka myös mahdollisten varusteiden sekä kotilatauslaitteen osalta.

Vakuutukset: Leasingautossa täytyy olla aina voimassa oleva vakuutus. Suosittelemme uudelle työsuhdeleasingautollesi kilpailukykyistä Autoleasingin Täysvakuutusta, jonka voi liittää kätevästi leasingsopimukseen lisäpalveluna. Voit itse valita omavastuun määrän neljästä eri tasosta. Tutustu Täysvakuutukseen tästä.

Huoltoleasing: Autoleasingin tarjoama Huoltoleasing on viisas ja vastuullinen valinta – sinun huoleksesi jää vain ajaminen, me huolehdimme lopusta. Sovittu kuukausihinta sisältää lähes kaikki autoilun kulut: Huollot, korjaukset, katsastukset ja renkaat. Tutustu Huoltoleasingiin tästä.

Lisäpalvelut: Kauttamme saat kätevän sähköautoille tarkoitetun Electric-latauspalvelun. Koko maan kattava latausverkosto on käytössäsi. Tutustu Electric-latauspalveluun tästä. Tämän lisäksi tarjoamme myös muita lisäpalveluita, esimerkiksi rengassäilö, autopesu ja sijais- ja odotusautopalvelu kuuluvat palveluihimme. Tutustu lisäpalveluihin tästä.

Jos auton valinta vielä mietityttää ja on ajankohtaista: älä epäröi ottaa yhteyttä suoraan NF Fleetin palvelevaan tiimiin. Olemme täällä sinua varten.

Moni suunnittelee jo kesälomaa ja kesälomareissuja. Koostimme tähän artikkeliin asioita, joita kannattaa ottaa huomioon kun lähtee normaalia pidemmälle reissulle täyssähköautolla.

Tarkista auton kunto: Tarkista ainakin renkaiden kunto ja oikeat rengaspaineet. Ne vaikuttavat suoraan matkanteon turvallisuuteen ja sähkön kulutukseeen. Tarkista myös pyyhkijöiden kunto, täytä pissapoika sekä lataa auto täyteen.

Suunnittele reitti etukäteen: Useimmilla autoilla toimintasäde on yli 300 km, mutta pidempiä lomamatkoja varten on syytä suunnitella reitti etukäteen. Yleensä lomareissuilla on mukana myös enemmän matkustajia ja matkatavaraa kuin normaalissa ajossa, joten auton sähkönkulutus on luonnollisesti suurempi mitä raskaampi lasti on. Reitin ennakkosuunnittelulla on helppo välttää turha hermoilu seuraavasta latauspaikasta. Latauspisteiden sijainteja voit kartoittaa esimerkiksi tämän linkin tämän linkin avulla. Etukäteen kannattaa ladata myös tarvittavat sovellukset sekä syöttää niihin tarvittavat tiedot. Tämä säästää aikaa ja vaivaa varsinaisella latauspisteellä. Jos käytössäsi on Electric-palvelu Electric-palvelu, mahdollistaa se laajan yhteistyöverkostomme kautta sujuvat lataukset ympäri Suomea.

Jos automatkasi suuntautuu ulkomaille. Pohjoismaissa voit ajella leasingautollasi ilman erillistä lupaa, mutta jos matka suuntautuu kauemmaksi tarvitset maastavientiluvan. Aina kun matkasi suuntautuu Suomen rajojen ulkopuolelle, tulee mukana olla paperinen rekisteriotteen tekninen osa, jonka saa rekisteröintejä tekevältä katsastuskonttorilta. Mikäli suuntaat autolla ulkomaille, löydät lisätietoa täältä.

Pakkaa huolellisesti: Auton oikeanlainen pakkaaminen on yksi tärkeä turvallisuustekijä liikenteessä – varsinkin lomareissulla kun tavaraa on usein enemmänkin mukana. Tarkista, että kaikkien matkustajien turvavyöt ja -istuimet, lemmikkien kuljetushäkit sekä mukaan tulevat harrastusvälineet ovat kunnossa ja hyvin kiinnitettynä matkaan lähdettäessä. On tärkeää, ettei autossa ole irtonaisia esineitä, jotka voisivat aiheuttaa vahinkoa vaikkapa voimakkaan jarrutuksen aikana.

Ennen lähtöä: aseta akun lataustaso ja auton sisälämpötila optimaaliseen lukemaan. Sisätilan ilmastointi kuluttaa sähköä, joten viilennä tai lämmitä auto jo latauksen aikana valmiiksi matkaa varten. Erityisesti kylmemmällä säällä tämän merkitys korostuu, koska akkulämmitin säätää myös auton akun lämpötilaa optimaalisen toiminnan varmistamiseksi. Vallitsevalla ulkolämpötilalla on siis suora vaikutus akun suorituskykyyn ja sitä kautta myös toimintasäteeseen.

Matkaa tehdessä: kannattaa muistaa, että järkevästi ja kohtuullisella nopeudella ajavat autoilijat pääsevät pisimmälle ja käyvät vähiten lataamassa. Nopeus vaikuttaa myös; 130 km/h kuluttaa enemmän sähköä kuin 110 km/h. Ajotyyli on tärkein yksittäinen tekijä toimintasäteen pituudessa.

Latauspaikat kannattaa valita niin, että samalla hoituvat ruokailut, kahvit tai muu jaloittelu. Näin ei tule turhia pysähdyksiä ja viivästyksiä matkanteossa – vaikka lomalla onkin. Loma-aikaan latauspaikoilla voi olla ruuhkaa tai jokin laturi voi olla tilapäisesti epäkunnossa. Ennakkosuunnitelmaan kannattaakin valita kaksi lähekkäin olevaa latauspaikkaa, jos se on mahdollista. Ota mukaan myös malttia, älä laadi liian kiireistä aikataulua. Jos on epäilys, että päätepisteessä ei ole mahdollista ladata autoa, huolehdi ettet saavu perille lähes tyhjällä akulla. Jos vierailet esimerkiksi ystävän mökillä, on hyvä sopia etukäteen auton lataamisen mahdollisuudesta ja kustannuksista. Julkisilla latauspisteillä on myös syytä huomioida muita lataajia. Lataa vain sen verran kuin tarvitset, niin kaikkien matka sujuu mukavammin. Muista myös, että latauspaikka ei ole pysäköintipaikka. Siirrä autosi, kun olet hoitanut latauksen.

Hyvinkin suunnitellulla matkalla voi sattua ja tapahtua

Useimpien autojen maahantuoja tai valmistaja tarjoaa tiepalvelua merkin autoilijoille ja suosittelemme ensisijaisesti käyttämään merkin omaa tiepalvelua. Löydät lisätietoja auton käyttöohjekirjasta.

Voit myös ottaa yhteyttä NF Fleetin tarjoamaan Tiepalveluun, joka päivystää 24 h/vrk vuoden jokaisena päivänä. Apu on maksutonta, maksat vain järjestetyistä palveluista (hinaus, vuokra-auto, matkan jatkaminen, majoitus jne.).

NF Fleet Tiepalvelun puhelin: +358 800 166 200 (Suomesta soitettaessa maksuton)

Nauti kesästä ja loma-autoilusta. NF Fleetin tiimi toivottaa sinulle turvallista lomamatkaa!

Tervetuloa NF Fleetin asiakkaaksi. Ota yhteyttä 010 404 505