Toimitusjohtajan kyydissä: Loppuvuoden kuulumisia
Elämme erikoisia aikoja. Vuosi 2020 on tuonut tullessaan käänteitä, joita meistä kukaan ei olisi osannut odottaa. Ihmisten kulutuskäyttäytyminen on ollut jo pidempään mielenkiintoisessa muutosvaiheessa kuluttajien etsiessä entistä vastuullisempia ja ilmastoystävällisempiä vaihtoehtoja myös liikkumiseen. Muun muassa auton omistaminen on asetettu vaakakuppiin erilaisten liikkumisen palveluiden kanssa. Keväällä 2020 liike pysähtyi hetkeksi, kun elämäämme astuivat uusi koronavirus ja sen aiheuttama COVID-19 -tauti.
Maaliskuun lopulla pandemian aiheuttama paniikki ja hämmennys lamauttivat myös autoalan. Uusien autojen kauppa pysähtyi lähes täysin, monet autotehtaat sulkivat ovensa ja autoliikkeet joutuivat lomauttamaan henkilökuntaansa. Kesän aikana kaupankäynti alkoi kuitenkin hiljalleen elpyä. Kevään pysähdys tulee kuitenkin heijastumaan vuoden 2020 uusien autojen rekisteröintimääriin, eikä ennuste vuodelle 2021 lupaa lukuihin merkittävää kasvua. Lisäksi Suomen autokannan keski-ikä tulee mitä todennäköisimmin kasvamaan entisestään.
Käytettyjen autojen kauppa pysähtyi niin ikään keväällä hetkeksi mutta toipui pandemian pahimmasta iskusta yllättävänkin nopeasti. Kumulatiiviset myyntiluvut olivat syyskuun 2020 lopussa jopa korkeammat kuin vuotta aikaisemmin. Uusien autojen pitkistä toimitusajoista johtuen erityisesti vähän ajetut käytetyt autot ovat kiinnostaneet kuluttajia.
Sähköautot ja hybridit näkyvät Suomen katukuvassa entistä vahvemmin. Sähköautoja oli rekisteröity syyskuun 2020 loppuun mennessä ennätykselliset 2 681 kappaletta. Peräti kolme neljännestä sähköautoista on rekisteröity hankintatuen kannustamana yksityisille autoilijoille. Vuosille 2018–2021 budjetoidusta sähköautojen hankintatuesta on kuitenkin käytetty syyskuun loppuun mennessä vasta neljännes, ja autoala kannustaakin valtiovaltaa ulottamaan tuen myös yritysautoihin.
Vuoden 2020 budjettiriihessä hallitus otti oikeansuuntaisia askeleita ehdottaessaan täyssähköautojen verotusarvon alentamista 170 eurolla vuosiksi 2021–2025. Muutos koskee sekä vapaan autoedun että käyttöedun työsuhdeautoja. Se toteutetaan kiinteänä euromääräisenä alennuksena autoedun arvosta, auton hankintahinnasta riippumatta, vuonna 2020 ensirekisteröidyistä täyssähköautoista alkaen.
Hallitus on ehdottanut sähköauton ja ladattavan hybridin latausta työpaikalla tai julkisessa latausverkossa verovapaaksi eduksi vuosina 2021–2025. Myös työsuhdeauton kotilatauslaite katsottaisiin osaksi auton varusteita ja verotusarvoa.
Lakiehdotus hyväksyttäneen eduskunnassa loka-marraskuun aikana.
Koronaviruksesta ja autokaupan keväisestä pysähdyksestä huolimatta olemme NF Fleetillä ylläpitäneet kaupallista virettä läpi vuoden, ja uusien tilausten määrissä olemme tehneet jopa uusia ennätyksiä. Liiketoimintamme kehityssuunta sekä kattava leasingpalvelutarjontamme ovat mahdollistaneet nopean reagoinnin muutokseen.
Alkuvuonna 2020 lanseerasimme avainasiakkaillemme uuden palvelumme Autopolitiikkatyöpajan. Työpajassa käymme yhdessä asiakkaan kanssa läpi heidän nykyisen autopolitiikkansa kehitystarpeet huomioiden yrityksen ympäristöarvot sekä vauhdilla kehittyvän autoteknologian tarjoamat mahdollisuudet. Kokonaisuus suunnitellaan asiakasyrityksen liiketoimintaa tukevaksi, kustannustehokkaaksi paketiksi.
Kevään syvimmässä koronakriisin vaiheessa panostimme vahvasti asiakkaidemme liikkuvuuden turvaamiseen tarjoamalla aktiivisesti jatkoa nykyisiin leasingsopimuksiin uusien autojen toimitusaikojen pidentyessä autotehtaiden sulkemisista johtuen.
Turvaamme asiakkaidemme liikkumista myös Vaihtoleasing-palvelumme avulla. Vaihtoleasing on kustannustehokas vaihtoehto niin yksityis- kuin yritysasiakkaille, jotka haluavat kokeilla leasingia lyhyellä sopimusajalla. Korona-aikana esimerkiksi kuuden kuukauden Vaihtoleasing-sopimus on varteenotettava vaihtoehto myös julkiselle liikenteelle.
Yhdessä Nordean kanssa haluamme olla vahvasti mukana muovaamassa kehittyvää markkinaa. Osana vastuullisuusstrategiaamme lähdimme kesällä 2020 pilotoimaan Sharing-yhteiskäyttöautopalvelua Pasilan Triplan YIT Kotien kanssa. Taloyhtiöiden asukkailla on käytössään neljä Renault ZOE -sähköautoa, joiden varaus ja käyttöönotto hoituvat kätevästi mobiilisovelluksen avulla. Keräämme aktiivisesti käyttäjäpalautetta palvelun jatkokehitystä varten ja tavoitteemme onkin laajentaa pilottia vielä loppuvuoden 2020 aikana.
Kaiken kaikkiaan tämä hyvin poikkeuksellinen aikakausi on avannut uusia mahdollisuuksia myös liikkumisen palveluihin. Vain muutos on pysyvää ja NF Fleet yhteistyökumppaneineen aikoo olla jatkossakin muovaamassa innovatiivisia palveluita helpottamaan asiakkaidensa arkea ja liiketoimintaa muuttuvassa maailmassa.
Nina Reinilehto
Toimitusjohtaja
NF Fleet