Täyssähköautoilu on todella helppoa NF Fleetin asiakkaalle
Emoyhtiömme ALD Automotiven Head of New Mobility & Partnerships & SME Teemu Pitkänen on seurannut autoalaa ja sen kehitystä aitiopaikalta kohta 20 vuotta.
Pitkänen itse siirtyi hybridistä täyssähköautoon noin puolitoista vuotta sitten.
Täyssähköautoilun alkuaikoina suurin ahaa-elämys Pitkäselle oli latauskertojen väheneminen verrattuna hybridiautoon. ‘‘Hybridi oli laturissa kiinni tuon tuostakin, mutta täyssähköautoa tulee minulla ladattua kaksi tai kolme kertaa viikossa. Ajan kuitenkin vuoden mittaan melko paljon, noin 30 000 kilometriä. Pisimmät noin kuudensadan kilometrin yhdensuuntaiset ajot ovat sujuneet ongelmitta pienellä ennakkosuunnittelulla. Käytössäni olevassa sähköautomallissa toimintasäde riittää kelissä kuin kelissä yli 400 kilometrin matkaan täydellä latauksella. Uuden täyssähköautoilijan kannattaa varmistaa oman mallinsa toimintasäteet ja selvittää alueensa latauspaikat, sekä miettiä tarvitseeko kotilaturin‘‘, tuumailee Pitkänen. Pitkäselle oli selvää heti alusta alkaen, että älykäs kotilaturi otetaan, sillä se helpottaa sähköautoilua ylipäätään, kulujen raportointia ja latauksen seuraamista. Vapaalla autoedulla ajellessa Pitkäselle oli tärkeää, että lasku kotilataamisesta saadaan vaivattomasti ja automaattisesti osoitettua työnantajalle ilman mitään kuitti- tai matkalaskurumbaa.
‘‘Latausinfran laajuudessa Suomi alkaa olla hyvin katettu latauslaitteilla, mutta silti sähköautoilijan on syytä suunnitella reittinsä etukäteen pidemmälle matkalle lähtiessä. Neste ja S-ryhmä panostavat tällä hetkellä vahvasti latausverkoston laajenemiseen. Latauspaikat on hyvä tarkistaa latauskartta.fi-palvelusta tai appista, jota Sähköautoilijat ry ylläpitää‘‘, kertoo Pitkänen.
Autoilun sähköistymisen myötä myös latausasemien määrä kasvaa jatkuvasti ja uusia toimijoita tulee lisää. Julkisia latausta tarjoavia latauspisteitä oli Suomessa vuoden 2022 lopussa hieman vajaat 7.000 kappaletta. ‘‘Pelikenttä on muuttuva – osa latauspalveluntarjoajista toimii avoimella rajapinnalla ja osa suljetummalla. Pääosin toimijat ovat kotimaisia; S-ryhmän ABC Mobiili, K-lataus, Virta, Neste ja Plugit. Tällä hetkellä ulkomaisia palveluntarjoajia ovat ainakin Ionity omalla latausverkostolla sekä Plugsurfing, joka toimii puhtaasti roaming periaatteella, ilman omaa latausverkostoa‘‘, sanoo Pitkänen. Laitepuolella kehityksessä on vahvasti mukana kotimainen Kempower.
EU-alueen muihin maihin verrattuna Suomessa on latausasemia keskiarvon verran asukaslukuun suhteutettuna. Näistä varsinaisia pikalatauksen, eli latausteho 150 kWh tai enemmän, asemia on toiseksi eniten verrattuna muihin EU-maihin. Kotimaisista palveluntarjoajista Virta toimii myös muissa maissa, mutta ulkomaan matkaa harkitsevan sähköautoilijan on syytä varautua lataamaan myös muiden toimijoiden sovelluksia käyttöönsä, kertoo Pitkänen.
‘‘Olen ollut erittäin tyytyväinen sähköautoiluun. En kyllä enää vaihtaisi takaisin perinteisempiin käyttövoimiin, ennemminkin suunnitelmissa on myös perheen kakkosauton päivitys täyssähköautoksi‘‘, sanoo Pitkänen.
ALD Automotiven tytäryhtiönä NF Fleet on vahvasti mukana kehittämässä liikkumisen uusia palveluita. Hyödynnämme myös maailmanlaajuisen ALD:n konsernin tuotekehitystä, sekä NF Fleetin muiden pohjoismaiden toimipisteiden osaamista. Kartoitamme jatkuvasti uusia kumppaneita latausverkostoomme, jotta sinun työsuhdeautoilusi olisi entistäkin sujuvampaa. Jos latausasioissa herää kysymyksiä, ota yhteyttä omaan NF Fleetin yhteyshenkilöösi.