NF Electric -latausratkaisut.

NF Electric – Latausratkaisut
Powered by Virta

Tervetuloa matkalle kohti vastuullisempaa yritysautoilua! Tältä sivulta löydät lisätietoa NF Electric -palvelun latausratkaisujen käytännöistä. Voit aina olla yhteydessä myös yrityksenne yhteyshenkilöön NF Fleetillä.

Hienoa, että yrityksenne on kiinnostunut NF Electric -palvelusta! NF Electric mahdollistaa sähköä käyttävän työsuhdeauton helpon lataamisen sekä työpaikalla, kotona että laajassa julkisten latauspisteiden verkostossa. NF Fleetin yhteistyökumppanina latausratkaisuissa toimii Virta, jolla on kattava latausverkosto ympäri Suomen. NF Electric -asiakkaiden käytössä ovat kaikki Virran omat latauspisteet sekä Helenin- ja K-latauksen latauspisteet. Lisäksi autamme löytämään juuri teidän yrityksellenne sopivimmat latausratkaisut. Tämän helpompaa ei työsuhdeauton lataaminen voi olla!

NF Electric -autoilijana saat käyttöösi Virran RFID-tunnisteen sekä mobiilisovelluksen, joiden avulla työsuhdeautosi lataus hoituu kätevästi. Lisäksi NF Electric -latauspalvelu sisältää selkeän autokohtaisen lataussähkön raportoinnin.

Autamme kaikissa sähköautoiluun ja latausratkaisuihin liittyvissä asioissa – työnantajayrityksesi autopolitiikan mukaisesti. Lue lisää eri latausmahdollisuuksista, NF Electric -palvelusta, sähköautoilusta sekä luontoisetujen verotuksesta.

Kysymyksiä ja vastauksia

RFID-tunnisteet ja Virta-tilin luominen

RFID-tunnisteet ja Virta-tilin luominen

Miten saan Virta-tilin ja RFID-tunnisteet käyttööni?
Kun yrityksellänne on NF Electric -latauspalvelu käytössä, voit tilata Virta-tilin ja RFID-tunnisteet (2 kpl/autoilija) NF Fleetin yhteyshenkilöltänne.

Miten RFID-tunniste toimitetaan minulle?
RFID-tunnisteet toimitetaan sinulle kotiosoitteeseen samoin kuin mahdolliset polttoainekortit. Et tarvitse RFID-tunnistetta käyttäessäsi Virran mobiilisovellusta. RFID-tunniste on kuitenkin hyvä olla olemassa, jotta palvelu toimii tarvittaessa esimerkiksi parkkihallissa.

Kauanko RFID-tunnisteen saaminen kestää?
Normaali toimitusaika on noin kolme viikkoa.

Miten saan aktivoitua Virran mobiilisovelluksen?
Virta toimittaa sinulle sähköpostitse ohjeistuksen mobiilisovelluksen käyttöönottoa varten. Sen avulla aktivointi käy helposti. Sovelluksesta lähtee tilausviikolla sähköpostiviesti, jonka jälkeen sinulla on kaksi viikkoa aikaa aktivoida oma sovellus käyttöösi. Jos tämä jää jostain syystä tekemättä, rekisteröityminen raukeaa. Mikäli aikakatkaisu tapahtuu, voit olla yhteydessä Virran 24 h palvelukeskukseen: Puh. 0800 02200 (suomi, ruotsi, englanti) tai support@virta.fi.

Voinko käyttää NF Fleetin toimittamaa RFID-tunnistetta tai Virran mobiilisovellusta missä tahansa Virran operoimassa latauspisteessä (kotilataus, työpaikan latauspiste tai julkinen latauspiste)?
Kyllä voit. Aina kun käytät kyseistä RFID-tunnistetta tai Virran mobiilisovelluksen aktivoitua käyttäjätiliä, lasku ohjautuu NF Fleetille ja latauskulut voidaan yhdistää kätevästi yrityksenne kuukausittaiseen leasinglaskutukseen. Virran kotilatausasemaan liittyen: Kotilatausasemalla operaattori voi joko määritellä yhden latausaseman käyttäjän tai sen voi asettaa yleiseen käyttöön rajoittamatta käyttäjiä.

Voinko saada käyttööni RFID-tunnisteen lisäksi myös kaksi polttoainekorttia?
Kyllä, mikäli se kuuluu yrityksenne autopolitiikkaan.

Minulla on vapaa autoetu ja käytössäni on ennestään henkilökohtainen RFID-tunniste. Voinko jatkaa saman tunnisteen käyttöä myös työsuhdeautoilussa vai tilaanko uuden RFID-tunnisteen NF Fleetin kautta?
Työsuhdeautoa varten tulisi tilata uudet käyttäjätunnukset ja RFID-tunnisteet suoraan NF Fleetin kautta. Näin hyvitykset ja maksut pysyvät selkeinä kaikissa tilanteissa. Virta-tiliisi voidaan kuitenkin tarvittaessa lisätä muitakin olemassa olevia RFID-tunnisteitasi, mikäli sinulla on niiden tunnistekoodit tiedossasi.

Minulla on vapaa autoetu ja käytössäni on ennestään NF Fleetin toimittama RFID-tunniste nykyiseen autoon. Voinko jatkaa saman tunnisteen käyttöä myös tulevaan autoon?
Työsuhdeautoa varten tulisi tilata uudet RFID-tunnisteet suoraan NF Fleetin kautta. Näin hyvitykset ja maksut pysyvät selkeinä kaikissa tilanteissa. Virta-tiliisi voidaan kuitenkin tarvittaessa lisätä muitakin olemassa olevia RFID-tunnisteitasi, mikäli sinulla on niiden tunnistekoodit tiedossasi.

Minulla on auton käyttöetu ja työnantajan lupa ladata työsuhdeautoani yrityksen toimipisteessä ja julkisissa latauspisteissä verovapaasti. Voinko tilata RFID-tunnisteen NF Fleetiltä?
Kyllä voit. Tämä onnistuu helposti ottamalla yhteyttä NF Fleetin yhteyshenkilöönne.

Leasingauton vaihtuessa autoilijalle luodaan aina uusi asiakastili ja vanha tili kuoletetaan. Miten otan uuden tilin käyttööni?
Sinun tulee kirjautua ulos vanhasta käyttäjätilistäsi, jolloin vanha käyttäjätili ilmoittaa: ”Lataustapahtumalle ei ole lupaa”. Kirjaudu tämän jälkeen uudelleen palveluun asettaen käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteesi ja käyttäen aiemmin käytössä ollutta salasanaasi.

Keneen voin olla yhteydessä RFID-tunnisteeseen liittyvissä ongelmissa?
Virran palvelukeskus palvelee vuorokauden ympäri: Puh. 0800 02200 (suomi, ruotsi, englanti) tai support@virta.fi. Tunnisteita saa tilattua myös suoraan Virran mobiilisovelluksesta.

Yleistä latauksesta

Yleistä latauksesta

Mistä löydän kaikki Virran operoimat latausasemat?
Löydät ne helposti Virran mobiilisovelluksesta tai sivuilta: app.virta.global.

Mitä lataaminen maksaa Virran RFID-tunnisteella/mobiilisovelluksella?
Palveluntarjoaja eli operaattori määrittää aina latauksen hinnan. Palveluntarjoaja voi määrittää kilowattituntipohjaisen- tai minuuttipohjaisen hinnan, johon voi sisältyä myös varausmaksu ja parkkimaksu. Yleisin näistä on pelkkä kilowattituntipohjainen hinta. Latauspalvelun hinta (tai mahdollinen maksuttomuus) on nähtävillä latauspisteillä, palveluntarjoajan mobiilisovelluksessa ja kotisivuilla.

Kotilataus

Kotilataus

Voidaanko kotilatauslaite lisätä työsuhdeauton lisävarusteisiin?
Kyllä voidaan, sekä vapaan autoedun että käyttöedun haltijalle, mikäli se sisältyy yrityksenne autopolitiikkaan. Työnantajayritys päättää, millaisen edun haluaa tarjota autoilijoilleen. Tarkistathan siis asian ensin työnantajaltasi. Yritys voi päättää joko pelkän laitteen hyväksymisestä leasingauton lisävarusteisiin, tai sekä laitteen että asennuksen hyväksymisestä leasingauton lisävarusteisiin. Mikäli myös laitteen asennuskulut sisällytetään mukaan leasingsopimukseen, tulee asennuskulut olla tiedossa uuden leasingauton tilaushetkellä. Yritys voi myös päättää olla tarjoamatta kyseistä etua lainkaan.

Miten kotilatauslaitteen asennuskulut huomioidaan leasingsopimuksessa?
Leasingsopimuksessa auton verolliseksi lisävarusteeksi on mahdollista määrittää joko pelkkä latauslaite tai latauslaite asennuskuluineen. Näiden kustannukset/kustannusarvio tulee olla tiedossa uuden leasingauton tilaushetkellä leasingsopimusta tehtäessä. Mikäli asennuskulut ovat kuitenkin suuremmat kuin sopimushetkellä on arvioitu, latauslaitteen toimittaja perii erotuksen suoraan joko autoilijalta tai työnantajalta – riippuen mitä olette asiasta sopineet työnantajasi kanssa. Leasingsopimukselle jää aina alkuperäinen asennuskustannuksen arvo, sitä ei voida muuttaa jälkikäteen.

Mikäli maksat itse latauslaitteen asennuskulut, voit hakea kotitalousvähennystä asennuskulujen työn osuudesta.

Kuka tilaa kotilatauslaitteen?
Autoilijana sinä olet tilaaja ja voit tehdä laitteen tilauksen työnantajasi sekä leasingyhtiön luvalla. Vastuullasi on myös varmistaa laitteen soveltuvuus sekä tarvittavat mahdollisuudet ja luvat kotisi kiinteistön omistajalta. Leasingyhtiö tarvitsee auton tilaushetkellä leasingsopimusta tehtäessä lisävarusteeksi tulevan laitteen kokonaishinnan. Leasingsopimukselle ei voida tehdä jälkikäteen muutoksia latauslaitteen kustannusten osalta.

Miten voin tilata Virran kotilatauslaitteen?
Ole yhteydessä NF Fleetin yhteyshenkilöönne, joka ohjeistaa sinua NF Electric -kotilatauslaitteen tilauksessa Eltel Networksiltä. Eltel Networks on yhteydessä sinuun viiden arkipäivän kuluessa tilauksesta ja sopii asennuksen yksityiskohdista kanssasi. Lisätietoja kotilatauslaitteista ja/tai asennuksesta antaa:

Laura Meriläinen
Business Developer, Real Estate Infra
ELTEL Networks Oy
Puh. +358 40 311 2862
laura.merilainen@eltelnetworks.com

Kuka vastaa kotilatauslaitteen korjauksesta tai päivityksestä mikäli laitteeseen tulee vika?
Tämä riippuu yrityksenne autopolitiikasta. Suosittelemme olemaan yhteydessä latauslaitteen toimittajaan/valmistajaan heti huomattuanne vian. Laitteen huolto, korjaus, päivitykset tai erikseen latauslaiteyrityksen veloittamat palvelumaksut eivät sisälly leasingsopimukseen.

Voiko työnantajani ostaa kotilatauslaitteen suoraan miltä tahansa latauslaitteita myyvältä taholta?
Mikäli kotilatauslaite halutaan liittää leasingsopimuksen lisävarusteisiin, vaihtoehtona on yhteistyökumppanimme Virran kautta hankittu älylatauslaite tai autoliikekumppanimme kautta hankittu peruslatauslaite. Näin myös latauskulut voidaan yhdistää kätevästi NF Fleetin leasinglaskutukseen ja -raportointiin.

Latauslaitteen voi myös ostaa joltakin muulta taholta, mutta siinä tapauksessa sitä ei voida liittää leasingsopimukseen.

Miten toimin leasingsopimukselle lisätyn kotilatauslaitteen kanssa jos vaihdan työnantajaa kesken leasingkauden?
Keskustele asiasta työnantajasi kanssa. Latauslaitteen voi myös lunastaa leasingyhtiöltä sen hetkisellä markkina-arvolla, mikäli tämä on linjassa yrityksenne autopolitiikan kanssa.

Voiko Virran kotilatauslaitteen lisätä olemassa olevalle leasingsopimukselle?
Kotilatauslaitetta ei voi lisätä olemassa olevalle leasingsopimukselle lisävarusteeksi kesken leasingkauden.

Asun taloyhtiössä. Keneltä minun tulee varmistaa, voinko asennuttaa latauslaitteen autopaikalleni?
Sinun tulee pyytää lupa oman taloyhtiösi hallitukselta.

Mikä avuksi jos kotilatausasemassani ei toimi NF Fleetin toimittama Virran julkisen latauksen RFID-tunniste?
Virta-aseman käyttäjäpaneelissa täytyy antaa käyttöoikeus käyttäjäkohtaisesti tai tehdä asema kokonaan julkiseksi ennen kuin lataus onnistuu.

Lue lisää kotilatauksesta.

Julkinen lataus

Julkinen lataus

Ketkä tarjoavat Suomessa julkisia latauspisteitä?
Suomessa julkista latausta tarjoavat Virran lisäksi muun muassa Fortum Charge&Drive, Plugit, Tesla, Kesko, Lidl ja Parkkisähkö. Osa toimijoista omistaa latausaseman ja osa toimii vain operaattoreina. NF Fleetin yhteistyökumppanina latausratkaisuissa toimii Virta, jolla on kattava latausverkosto ympäri Suomen. NF Electric -asiakkaiden käytössä ovat kaikki Virran omat latauspisteet sekä Helenin- ja K-latauksen latauspisteet. Ajantasainen lista ja latauskartta toimipisteistä löytyy Virran mobiilisovelluksesta. Tällä hetkellä Virran operoimia latauspisteitä on noin 8 600 kpl.

Näenkö jostain kootusti kaikki Suomessa toiminnassa olevat julkiset latauspisteet?

Kyllä, löydät kaikki Suomen latauspisteet kootusti Latauskartta.fi-sivustolta.

Mitä lataaminen maksaa julkisessa latauspisteessä?
Lataushinnat vaihtelevat operaattorikohtaisesti. Lataamisen hinta voi latauspisteestä riippuen perustua joko minuuttipohjaiseen- tai kilowattipohjaiseen hinnoitteluun sekä kertamaksuun. Muun muassa kauppakeskukset saattavat tarjota myös ilmaista latausta. Latauspalvelun hinta (tai mahdollinen maksuttomuus) on nähtävillä latauspisteillä, palveluntarjoajan mobiilisovelluksessa ja kotisivuilla.

Miten autoa ladataan julkisissa latauspisteissä?
Julkisten latauspisteiden käyttö vaatii kyseisen palvelun mobiilisovelluksen lataamista tai kyseisen palveluntarjoajan RFID-tunnisteen. NF Fleetin kautta voit aktivoida Virta-tilin sekä tilata Virran RFID-tunnisteen. Näitä käyttämällä laskutus ohjautuu NF Fleetille ja latauskulut voidaan liittää yrityksenne leasinglaskutukseen.

Voinko autoedun haltijana hakea korvausta muista kuin Virran operoimista latauspisteistä ladatuista lataussähköistä työnantajaltani?
Voit, mikäli tämä kuuluu yrityksenne autopolitiikkaan. Kannattaa tarkistaa asia työnantajaltasi.

Voinko ladata Virran RFID-tunnisteella/mobiilisovelluksella myös muiden operaattoreiden julkisissa latauspisteissä?
Voit ladata Virran RFID-tunnisteella/mobiilisovelluksella Virran omien latauspisteiden lisäksi K-Latauksen ja Helenin latauspisteissä (hinta nähtävillä mobiilisovelluksessa). Verkosto kasvaa jatkuvasti. Huomioithan, että lataushinnoissa voi olla suuriakin eroja palveluntarjoajien ja latauspisteiden välillä.

Voinko ladata Nesteen polttoainekortilla Neste-asemilla olevissa latauspisteissä?
Nesteen polttoainekortit eivät toimi sähkölatauksessa, koska latauksesta vastaa ulkopuolinen toimija. Neste-asemilla kyseessä on K-Lataus ja muilla latauspisteillä voi olla omia sopimuksia eri palveluntarjoajien kanssa.

Onko Teslan Supercharger-latureiden osalta mahdollista liittää latauskulut leasingsopimukselle?
Tämä ei ole mahdollista, koska NF Fleet vastaanottaa ainoastaan Virralta tulevia laskuja. Teslan lataus perustuu aina luottokorttiin, joka on liitetty lataustapahtumaan.

Lue lisää julkisesta latauksesta.

Yleistä ladattavista autoista

Yleistä ladattavista autoista

Miten paljon täyssähköauto ja ladattava hybridi kuluttaa?
Kulutus vaihtelee automallin ja kuljettajan ajokäyttäytymisen mukaan. Keskimäärin täyssähköauto kuluttaa noin 25 kWh. Eli jos käytetään sähkön hintana 0,15 euroa/kWh, 100 kilometriä maksaa 3,75 euroa. Ladattavalla hybridillä ajettaessa kuljettajan rooli korostuu; ilman lataamista autolla ei välttämättä päästä edes vastaavalla fossiilisella polttoainemoottorilla varustetun auton kulutuslukemiin. Jatkuvasti ladattuna ladattavalla hybridillä voidaan päästä jopa lähelle täyssähköauton kulutusta, jolloin fossiilista polttoainetta ei kulu juuri lainkaan. Usein ladattuna ja oikeanlaiseen ajoon hankittuna optimaalinen jako voisi olla 15kWh sähköä ja Eu-yhdistetty kulutuslukema litraa/100km.

Miten pitkälle täyssähköauton toimintasäde kantaa?
Sähköautojen toimintasäteet vaihtelevat automallikohtaisesti noin 100 kilometristä jopa 600 kilometriin.

Millainen latauskaapeli tulee auton mukana tehtaan toimittamana?
Automallista riippuen uuden auton mukana tulee joko Schuko-kaapeli (hitaaseen lataukseen) ja/tai Type2-kaapeli (keskinopeaan lataukseen). Kaikkia latauskaapeleita saa myös autotarvikeliikkeistä sekä autojen jälleenmyyjiltä.

 

Lataa NF Electric Latausratkaisut -opas (PDF)

Heräsikö kysymyksiä?

Jos haluat tarkennuksia johonkin tämän sivun asiaan, älä epäröi olla yhteydessä kyseisen palvelun toimittajaan tai NF Fleetin yhteyshenkilöönne. Yhteystiedot löydät täältä.

Tervetuloa NF Fleetin asiakkaaksi. Ota yhteyttä 010 404 505