Koeajossa
Tässä artikkelisarjassa NF Fleetin toimitusjohtaja Nina Reinilehto käy koeajamassa kiinnostavia uusia automalleja. Tämän kertaisiin koeajoihin Nina valitsi kolme ajomukavuudeltaan kiitettävää täyssähköautoa.
Skoda Enyaq
Kävin koeajamassa suositun Skoda Enyaq RS Coupé -katumaasturin, ja mikä mainio kokemus se olikaan! Tämä täyssähköauto on sporttinen, siinä on erinomaiset ajo-ominaisuudet ja sen käyttöjärjestelmä on miellyttävän looginen. Lisäksi Enyaqin ajon avustinjärjestelmät ovat todella kätevät ja lisäävät ajomukavuutta sekä turvallisuutta tien päällä.
Tämä automalli tarjoaa runsaasti säilytystilaa ja säilytystilojen yksityiskohdissa on myös mukavaa kekseliäisyyttä. Se sopiikin mainiosti monenlaiseen työajoon sekä esimerkiksi aktiivisen perheen käyttöön. Skoda Enyaq kestää vertailun, joten suosittelen lämpimästi kyseisen auton koeajoa jokaiselle täyssähköautoa työsuhdeautokseen harkitsevalle!
Teho: 220 kW
Kiihtyvyys: 6,5s 0-100km/h
Kulutus (WLTP): 16,8 kWh/100km
Toimintamatka (WLTP): 517 km
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti: 77kWh
Latausaika:
AC 11 kW 10-100%: 7h 30min
DC 50 kW 10-80%: 1h 10min
DC 350 kW 10-80% (max 135kW): 36min
Alkaen hinta: 65 755 € (Vapaa/käyttöetu: 870 € / 795 € )
Tesla Y
Olipa ilahduttavaa koeajaa Tesla Y Long Range Dual Motor -malli. Tämä täyssähköinen crossover tarjoaa pelkillä vakiovarusteillakin huippulaadukkaan ja sporttisen ajokokemuksen. Nelivetoisessa Model Y.ssä on kaksi itsenäistä sähkömoottoria, joiden ansiosta esimerkiksi ajonvakautus ja luistonesto ovat erinomaiset. Siksi sen luvataankin suoriutuvan erityisen hyvin myös sateessa, lumessa sekä maastossa. Tämän voi hyvin uskoa, vaikka itse koeajoin auton tällä kertaa mukavalla säällä ja enimmäkseen kaupunkiajossa.
Hintansa puolesta Tesla Y soveltuu yhä useamman yrityksen autopolitiikkaan. Huomioiden lisäksi Teslan nopeat toimitusajat, ei ole ihme, että Tesla pitää kärkipaikkaa uusien täyssähköautojen rekisteröinneissä. Ymmärrän hyvin, että Teslan moderni ja pelkistetty design kiehtoo monia. Minua henkilökohtaisesti ihastuttaa eniten Teslan vertaansa vailla oleva looginen ja selkeä käyttöjärjestelmä. Todella laadukas ja pirteä ajokokemus!
Teho: 324kW
Kiihtyvyys: 5s 0-100km/h
Kulutus (WLTP): 16,9kWh/100km
Toimintamatka (WLTP): 533km
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti: 78,1kWh
Latausaika:
AC 11 kW 10-100%: 8h 15min
DC 50 kW 10-80%: 1h 10min
DC 350 kW 10-80% (max 250kw): n.15min
Alkaen hinta: 54 990 € (Vapaa/käyttöetu: 730 € / 650 € )
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 AWD yllätti monella tapaa. Ioniq 6 on tällä hetkellä Hyundain suurikokoisin sähköautomalli. Tämä sulavalinjainen ja sporttinen uutuus noudattelee vahvasti sähköautojen uusimpia muotoilutrendejä ja on tervetullut lisä oman kokoluokkansa täyssähköautovalikoimaan. Ioniq 6:n sisätilat ovat pelkistetyn tyylikkäät, ajotuntuma hyvä ja jämäkkä. Kaupunkiajossa auto on myös hyvin hiljainen, mutta moottoritieajosta en tällä koeajolla ehtinyt saada kokemusta. Auton sivupeilittömyys yllätti minut täysin – autossa on peilien sijaan sivuilla kamerat ja sisällä diginäyttö, mikä totuuden nimissä vaati jonkin verran totuttelua. Suunnittelussa turvallisuus on huomioitu hyvin pitkälle, ja auto huomioi ympäristössä tapahtuvat asiat vähintäänkin kiitettävästi. Tuulilasinäyttö oli kiva.
Teho: 239kW
Kiihtyvyys: 5,1s 0-100km/h
Kulutus (WLTP): 15,1 kWh/100km
Toimintamatka (WLTP): 583 km
Käytettävissä oleva akkukapasiteetti: 77,4kWh
Latausaika:
AC 11 kW 10-100%: n. 7h 30 min
DC 50 kW 10-80%: 1h 13 min
DC 350 kW 10-80% (max 240kw): 18min
Hinta: 65 390 € (Vapaa/käyttöetu: 870 € / 795 €)